Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Al snel 30 procent huismerk in supermarkt'

03-08-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
wasmiddelen_04.jpg
Snel zal gemiddeld 30 procent van de producten in supermarkten van eigen huismerken zijn. Dat meldt het Economisch Bureau van ABN Amro donderdag in een analyse van de supermarktbranche.
Het aandeel huismerken in de supermarkten bedroeg in 2006 nog ruim een vijfde (20,7 procent). Dat is gestegen naar 28 procent vorig jaar.
Groei
Ook als straks de grens van 30 procent is bereikt, zal volgens ABN Amro het aandeel huismerken verder groeien. Vooral met biologische en duurzame levensmiddelen weten supermarkten al meer winst te behalen als ze deze onder vlag van een ´private label´ aan de man brengen.
Prijsverschil kleiner
Het wordt opvallend genoemd dat supermarkten meer huismerken zijn gaan verkopen, terwijl het prijsverschil met de A-labels juist is verkleind. Volgens het economisch bureau van de bank komt dit niet alleen door druk die is uitgeoefend op producenten van A-merken om hun prijzen te verlagen. Ook merken de winkels dat steeds meer mensen de huismerken toch wel trouw blijven.
Meer huismerken verkocht
In tijden van economische crisis, als mensen op de kleintjes moeten letten, kiezen ze meer voor huismerken. Vervolgens als de economie aantrekt, blijken ze niet allemaal terug te gaan naar de A-merken en trouw te blijven aan het ´private label´. Nederland bevindt zich volgens ABN Amro nu in de Europese middenmoot als het gaat om het aandeel huismerken in de supermarkt. Bijvoorbeeld Duitsland, België en Frankrijk zijn al voorbij de 30 procent en gaan richting 50 procent.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!