Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Airlines moeten óók geld teruggeven als je direct een voucher hebt gekregen

03-06-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
88 keer bekeken
  •  
vliegtuig lucht 1127
Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zei dinsdagmiddag tijdens het wekelijkse vragenuurtje dat consumenten die van hun luchtvaartmaatschappij direct een voucher hebben gekregen, toch gewoon hun geld terug kunnen krijgen als zij hierom vragen. Dit deed ze naar aanleiding van mondelinge vragen van Kamerlid Jan Paternotte (D66).
Tot 14 mei heeft het kabinet gedoogd dat luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM en Transavia, consumenten direct een voucher aanboden. Volgens het Europees consumentenrecht heeft de consument echter recht op geld terug. De Europese Commissie liet zich hier meerdere malen over uit, aangezien een consument een voucher niet hoeft te accepteren. Na aanhoudende kritiek maakte Van Nieuwenhuizen een draai en informeerde ze de Tweede Kamer dat vliegmaatschappijen consumenten alsnog de keuze moeten geven tussen geld terug of een voucher.
Maar vóór die tijd hebben honderdduizenden consumenten reeds direct een voucher gekregen en ontvingen zij vaak nul op het rekest als ze alsnog een verzoek indienden om het geld terug te krijgen op hun bankrekening of creditcard.

Handhaving in keuze voucher of geld terug

Tweede Kamerlid Jan Paternotte (D66), die hier al meerdere malen schriftelijke vragen over heeft gesteld aan de minister, wilde gisteren tijdens het vragenuurtje een toezegging van de minister dat er nu ook gehandhaafd gaat worden voor consumenten die destijds niet de keuze hebben gehad. “Luchtvaartmaatschappijen hebben als beleid om niet terug te betalen. In e-mails heb ik talloze voorbeelden gezien van mensen die niet bij hun eigen geld kunnen. Een ZZP’er van wie door corona de inkomsten instortten en die het geld van een geboekte zakenreis nu keihard nodig heeft. [..] En zelfs een vrouw die terminaal ziek is en te horen kreeg dat ze een jaar moest wachten op haar geld.”
Daarop reageerde Van Nieuwenhuizen dat ze vanaf het begin bij vliegmaatschappijen heeft aangegeven dat klanten die zeggen hun geld terug te willen (om wat voor reden dan ook), dat ook moeten krijgen. Ook al in de periode voor 14 mei. Toch vissen veel consumenten achter het net als ze bezwaar maken tegen de voucher. Paternotte wilde dan ook graag weten wat de minister hieraan gaat doen.
Van Nieuwenhuizen: “Er moet gehandhaafd worden op zowel vóór als ná 14 mei als mensen hun geld niet terugkrijgen. Stelselmatig gaat het dan om de ILT (toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport, red.) en in individuele gevallen kan dat via de civiele rechter.”
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor