Meer dan vier op de tien consumenten die weleens onderweg eten en drinken kopen, doen dit bij AH to go. Daarmee is dit de best bezochte winkel tijdens het reizen. Dat blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7300 Nederlanders.
In de top vijf staan ook de Kiosk op treinstations, wegrestaurants, shops op tankstations en De Broodzaak. De eerstvolgende on the move supermarkten volgen op flinke afstand. Zo gaat slechts 5 procent van de respondenten naar de Spar city/express, kiest slechts 4 procent voor de Jumbo City en vindt maar 2 procent hun weg naar de Coop Vandaag.
Jonge mensen kopen vaker onderweg
Leeftijd speelt ook een rol bij de keuze voor een winkel voor onderweg. Vooral 18- tot 34-jarigen kopen eten en drinken tijdens het reizen. Zij gaan voornamelijk naar de AH to go, de Kiosk of de Broodzaak.
Daarnaast is er nog een verschil in wat voor eten er gekocht wordt. Zo kiest 35 procent van de respondenten ervoor om lunch te halen bij de AH to go, maar gaat bijna de helft erheen voor een snack. Ook gaat meer dan de helft van de respondenten voor een snack naar De Kiosk en de shop op tankstations.
Avondeten bij wegrestaurants
De Julia's op treinstations en wegrestaurants worden voornamelijk bezocht voor avondeten. Tot slot wordt er voornamelijk ontbijt (15 procent) en lunch (53 procent) gekocht bij de Broodzaak.