AH en Lidl beloven meer te doen aan verbeteren vrouwenrechten
08-07-2021
•
leestijd 2 minuten
•
109 keer bekeken
•
Albert Heijn en Lidl zullen meer doen aan het verbeteren van de positie van vrouwen in hun leveringsketens. Dat meldt Oxfam Novib, dat een campagne heeft opgezet waarbij het aandacht vraagt voor de manier waarop de supermarkten met vrouwenrechten omgaan. Eerder beloofde Jumbo al stappen te gaan zetten.
Alledrie laten ze nu weten hun invloed bij leveranciers de komende jaren aan te wenden om vrouwenrechten te bevorderen.
Kleinere loonkloof en vrouwenvoorzieningen
De bedrijven willen onder meer vooruitgang boeken bij het dichten van de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Ook moet uitbuiting van vrouwelijke arbeiders en boerinnen in kaart worden gebracht en worden voorkomen. Daarnaast moeten leveranciers worden ondersteund om voor vrouwen passende voorzieningen te treffen zoals bescherming van de baan bij een zwangerschap en gezinsverlof.
De supermarkten gaan jaarlijks rapporten publiceren over de voortgang op allerlei terreinen op het gebied van vrouwenrechten.
"Deze toezeggingen zijn heel belangrijk, maar waar het uiteindelijk om gaat is dat de rechten van arbeidsters en boerinnen in ontwikkelingslanden gerespecteerd worden en dat zij genoeg verdienen om bijvoorbeeld hun kinderen naar school te kunnen sturen", aldus Oxfam Novib. "Daarom gaan we bij Albert Heijn, Jumbo en Lidl nauwgezet volgen hoe de mooie woorden op papier in actie worden omgezet. Het wordt hoog tijd dat Aldi en PLUS dit ook gaan doen." Aldi en PLUS waren niet direct bereikbaar voor commentaar.