Het kabinet gaat consumenten beter beschermen tegen agressieve straat- en deurverkoop en telefonische colportage. Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken) wil verder het opzeggen van abonnementen van een krant, sportschool of stroomleverancier eenvoudiger maken.
Berucht zijn de verkopers van bijvoorbeeld energiecontracten die aan de voordeur of op straat op een dwingende manier klanten proberen te werven. "Ik wil dat consumenten de tijd krijgen om bewust een keuze te kunnen maken, net zoals in de winkel of online, door bijvoorbeeld verschillende producten of diensten te vergelijken", zegt Adriaansens.
Dat betekent dat aan de deur geen contract meer mag worden getekend, maar dat de klant later nog een keer expliciet toestemming moet geven. Een via telemarketing of colportage afgesloten contract wordt daarmee pas rechtsgeldig na een schriftelijke bevestiging, op papier of via e-mail. Deze schriftelijke bevestiging mag dus niet tijdens het verkoopgesprek plaatsvinden.
Volgens de minister worden consumenten bij colportage en telemarketing vaak "overvallen" met een aanbod. Ze wijst erop dat bij de Consumentenbond en markttoezichthouder ACM veel klachten binnen komen over deze vorm van verkoop.
Verder wil minister Adriaansens het opzeggen van abonnementen van bijvoorbeeld een krant, sportschool of stroomleverancier eenvoudiger maken. Dat wordt volgens haar soms onnodig ingewikkeld gemaakt. Adriaansens denkt bijvoorbeeld aan een "makkelijk vindbare link" op de website om een abonnement snel te beëindigen.
De Kamer nam deze week een motie van CDA en GroenLinks aan waarin staat dat er snel een einde moet komen aan de verkoop van energiecontracten aan de deur en via de telefoon. De ACM waarschuwde vorige maand nog voor misleidende werving voor vaste energiecontracten. ANP
Meer over:
straatverkoop, colportage, deurverkoop, energiecontract, handtekening, abonnement, opzeggenMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!