Het Agrarisch Dagblad schroeft de verschijningsfrequentie binnenkort terug van vijf naar drie kranten per week en verlegt de koers meer naar het internet. De nieuwe en uitgebreidere website van de krant voor de land- en tuinbouw is alleen beschikbaar voor betalende lezers. Dit maakte uitgeverij Reed Business donderdag bekend.
De naam van het nieuwe abonnementenmodel luidt agd.media. Hieronder vallen alle (mobiele) elektronische uitgaven, waaronder nieuwsbrieven en dagelijkse edities van web-tv. Dit toekomstige agd.journaal is ook te zien via de iPhone.
De papieren versies van het Agrarisch Dagblad krijgen agd.dinsdag en agd.donderdag als naam mee, terwijl de vrijdagkrant agd.weekend gaat heten. De krant gaat zich richten op de lezers die zeer hechten aan het nieuws en de achtergronden op papier. Dankzij de elektronische uitgaven krijgen ze volgens de uitgever meer informatie dan met vijf kranten per week.
Kloppend hart van het nieuwe model wordt de website agd.nl. Nieuws, achtergrond, marktcijfers, opinie en het agrarisch weerbericht worden eerst op de site gepubliceerd en voortdurend geactualiseerd. Naast het dagelijkse agd.journaal krijgen de lezers de beschikking over het archief van 25 jaar Agrarisch Dagblad en de mogelijkheid om artikelen in hun eigen knipselmap op te slaan.
Volgens hoofdredacteur Roel Leferink hebben boeren en tuinders een toenemende behoefte aan snelle, accurate en exclusieve internetberichtgeving over hun vakgebieden.
Het Agrarisch Dagblad werd in 1986 opgericht en besteedt voornamelijk aandacht aan de melkveehouderij, intensieve veehouderij, akkerbouw en voedingstuinbouw. De gemiddelde dagelijkse oplage is bijna 9300 exemplaren en op vrijdag 15.000. Het Agrarisch Dagblad was in 2003 de eerste bestaande krant die overstapte op tabloidformaat. Leferink: ,,Ik weet zeker dat ook ons nieuwe model straks door meer redacties wordt omarmd.''