Betaaldienst AfterPay zegt de gegevens van klanten beter te gaan controleren om fraude tegen te gaan, meldt de Consumentenbond. Met de betaaldienst kunnen klanten achteraf betalen voor een online aankoop, maar internetcriminelen kunnen ook heel gemakkelijk op naam van iemand anders bestellen.
AfterPay liet de bond weten verschillende methodes te onderzoeken om na te gaan of een klantaccount wel betrouwbaar is. Zo bekijkt het bedrijf onder andere iDIN. Daarmee kunnen klanten zich met hun bankgegevens identificeren bij andere dienstverleners.
Spookfacturen
Veel consumenten kregen het afgelopen jaar volgens de Consumentenbond zogeheten 'spookfacturen' van onder meer AfterPay. Dit gebeurt als criminelen hun persoonsgegevens misbruiken om een account te openen en vervolgens online spullen bestellen op een ander adres. Pas na betalingsherinneringen op het factuuradres komt de fraude en de misbruik van persoonsgegevens aan het licht.
Betaalfraude kinderlijk eenvoudig
In februari dit jaar liet Kassa nog zien dat het met Klarna, een andere betaaldienst voor achteraf betalen, ook kinderlijk eenvoudig is om betaalfraude te plegen.