Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Afronden beltijd levert providers 21 miljoen per maand op'

14-03-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
bellen_42.jpg
Telecomproviders brengen maandelijks 21 miljoen euro te veel in rekening omdat ze mobiele telefoongesprekken naar boven afronden op minuten in plaats van secondes. Dat maakte de Consumentenbond vrijdag bekend op basis van een onderzoek.
'Lucratieve business'
Consumenten betalen volgens de organisatie maandelijks voor 323 miljoen minuten die ze niet gebruiken. ,,In 2013 zagen we al dat providers per maand 68 miljoen euro verdienen aan de beperkte houdbaarheid van beltegoed en daar komt maandelijks dus nog eens 21 miljoen euro bij door het naar boven afronden van telefoongesprekken. Voor de providers een lucratieve business, maar consumenten krijgen zo niet de beltijd waar ze voor betalen'', aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.
De consumentenorganisatie maakte vorige maand al bekend dat het overgrote deel van de telecomproviders de beltijd blijft afronden op minuten in plaats van secondes.
Afrekenen per seconde
Sinds januari vorig jaar zijn providers verplicht minstens één abonnement aan te bieden waarbij per seconde wordt afgerekend. Alleen hoeven de providers dat niet te doen voor al hun merken. Bij slechts 14 procent van de abonnementen zou worden afgerond op secondes.
Reacties providers
Vodafone, na KPN de grootste provider in Nederland, ziet de kritiek van de Consumentenbond als ,,een probleem uit het verleden.'' De helft van alle abonnementen die momenteel verkocht worden zijn abonnementen met onbeperkt bellen, aldus een woordvoerder. ,,Voor een groot deel van onze klanten gaat het dus niet meer op. En betalen per minuut is ook niet altijd duurder dan betalen per seconde. Als je veel lange gesprekken voert, kan het juist goedkoper zijn'', vertelt de zegsman.
KPN sluit zich daar bij aan. ,,Het ligt helemaal aan het belgedrag of je beter af bent met per minuut of per seconde betalen. Wij hebben een variatie aan opties, de klant heeft altijd de keuze'', aldus een woordvoerster. Ook bij KPN worden er steeds meer abonnementen met onbeperkt bellen verkocht. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor