AFM waarschuwt voor oplichting met kredieten
17-05-2013
• leestijd 1 minuten
Criminelen die lijken te beschikken over van kredietbemiddelaars gestolen klantgegevens, proberen consumenten met vooral een doorlopend krediet op te lichten. Daar waarschuwde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vrijdag voor, naar aanleiding van klachten die bij haar zijn binnengekomen.
Aanvullende gegevens
De oplichters bellen consumenten met de mededeling dat zij recht hebben op het ontvangen van geld omdat ze zogenaamd te veel hebben betaald voor een financieel product. Ze vragen ook om aanvullende gegevens. Met die gegevens nemen ze vervolgens contact op met de aanbieder van het krediet voor opname van een bepaald bedrag of om gebruik te maken van de beschikbare kredietruimte. De kredietaanbieder maakt het gevraagde bedrag over op de bankrekening van de klant, in de veronderstelling met hem of haar van doen te hebben gehad.
Vergoeding
Dan nemen de fraudeurs weer contact op met hun slachtoffer om te melden dat de beloofde tegemoetkoming is overgemaakt en dat er waarschijnlijk nog meer volgt. Als tegenprestatie vragen ze een deel van de vergoeding aan hen over te maken. Slot van het liedje is dat de consument opgescheept zit met een hogere schuld. ANP