Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

AFM waarschuwt voor oplichting met kredieten

17-05-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Logo_AFM_02.jpg
Criminelen die lijken te beschikken over van kredietbemiddelaars gestolen klantgegevens, proberen consumenten met vooral een doorlopend krediet op te lichten. Daar waarschuwde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vrijdag voor, naar aanleiding van klachten die bij haar zijn binnengekomen.
Aanvullende gegevens
De oplichters bellen consumenten met de mededeling dat zij recht hebben op het ontvangen van geld omdat ze zogenaamd te veel hebben betaald voor een financieel product. Ze vragen ook om aanvullende gegevens. Met die gegevens nemen ze vervolgens contact op met de aanbieder van het krediet voor opname van een bepaald bedrag of om gebruik te maken van de beschikbare kredietruimte. De kredietaanbieder maakt het gevraagde bedrag over op de bankrekening van de klant, in de veronderstelling met hem of haar van doen te hebben gehad.
Vergoeding
Dan nemen de fraudeurs weer contact op met hun slachtoffer om te melden dat de beloofde tegemoetkoming is overgemaakt en dat er waarschijnlijk nog meer volgt. Als tegenprestatie vragen ze een deel van de vergoeding aan hen over te maken. Slot van het liedje is dat de consument opgescheept zit met een hogere schuld. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!