AFM mag lakse verzekeraars beboeten
09-03-2015
• leestijd 1 minuten
Verzekeraars die niet hun best doen om klanten met een woekerpolis te helpen aan een beter alternatief, kunnen een boete krijgen van toezichthouder AFM. Dat meldt het FD.
Actief benaderen
Met deze bevoegdheid, waarvoor het ministerie van Financiën maandag een consultatiedocument publiceert, kan de AFM verzekeraars dwingen om hun klanten actief te benaderen. De AFM gaat eisen dat alle klanten deze behandeling krijgen.
Klanten van beleggingspolissen
De stap betekent dat verzekeraars het woekerdossier voorlopig niet kunnen laten rusten. Ze moeten de klanten van beleggingspolissen, zoals ze officieel heten, benaderen met ten minste twee brieven en telefoontjes op meerdere tijdstippen.
Hoge kosten
De nieuwe bevoegdheid staat los van de sluimerende claims rond de woekerpolissen. Claimclubs richten zich vooral op de hoge kosten en daardoor gemiste rendementen tot nu toe, terwijl de AFM zich richt op de situatie in de resterende periode. ANP/Financieele Dagblad