AFM: Keuzeomgeving van consument heeft grote invloed op leenbedrag
28-10-2016
• leestijd 1 minuten
De AFM wil met twee nieuwe afdelingen meer inzicht krijgen in de manier waarop financiële instellingen het gedrag van de consument sturen. Mensen beslissen niet alleen rationeel op basis van informatie. Ze worden onbewust ook sterk beïnvloed door de manier waarop een keuze wordt gepresenteerd. Dat geldt ook wanneer ze een financieel product afsluiten. De AFM gaat hier meer op letten.
Hoger leenbedrag door negatieve sturing
Een keuzeomgeving kan zo ingericht worden dat de consument gestimuleerd wordt om een hoger bedrag te lenen. Verschillende elementen van de keuzeomgeving, zoals de voorkeursinstellingen, hebben invloed op het leenbedrag van de consument. Als bij de voorkeursinstellingen het maximale bedrag al staat ingevuld, lijkt het alsof consumenten eerder geneigd zijn om ook dit bedrag te gaan lenen, omdat zij dit zien als aanbeveling.
Twee nieuwe afdelingen
Sinds april heeft de AFM een nieuw Expertisecentrum. Twee afdelingen houden zich bezig met dit onderwerp. Ze heten Consumentengedrag (10 werknemers) en Gedrag & cultuur (zeven werknemers). De afdeling Gedrag & cultuur doet onderzoek naar gedrag en cultuur bij financiële instellingen. De cultuur binnen een organisatie heeft veel invloed op hoe medewerkers zich gedragen.
Consumenten laten zich verleiden
De woekerpolissen en aflossingsvrije hypotheken zijn twee voorbeelden waar veel mensen de consequenties niet van overzagen. Een oorzaak hiervan is de negatieve sturing van veel financiële instellingen.
Bron: Volkskrant / Kassa
Lees het rapport van de AFM
hier
.