'Finfluencers' houden zich met hun beleggingsadviezen vaak niet aan de regels. Dat zegt de financieel toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) na onderzoek.
De AFM heeft tientallen meldingen gekregen van consumenten die door tips van finfluencers veel geld hebben verloren. Beleggingsadvies betekent dat je ingaat op iemands persoonlijke financiële situatie. Voor beleggingsadvies is echter een vergunning van de AFM nodig. Aan een vergunning worden hoge eisen gesteld, zoals de vakbekwaamheid van de adviseur.
Finfluencers zijn influencers die zich op sociale media specifiek uitspreken over beleggen. Ze maken podcasts, schrijven blogs en zijn actief op kanalen als Instagram, YouTube of Facebook. De AFM deed een verkennend onderzoek onder 150 fincluencers. Daaruit bleek dat ze vaak onzorgvuldige aanbevelingen doen over beleggingen. Ook worden risicovolle producten aangeprezen en zijn de fincluencers niet altijd transparant over hun eigen belangen en vergoedingen die ze krijgen. De meeste van hen hebben geen relevante financiële opleiding of werkervaring, terwijl ze door hun volgers wel als expert worden gezien.
Finfluencers zijn een snelgroeiend fenomeen, stelt de AFM vast. Het onderstreept de toegenomen belangstelling voor beleggen onder vooral jongeren.
Kassa liet vorig jaar zien dat influencers online reclame maken voor producten, maar zich hierbij niet altijd aan de regels houden.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!