AFM: banken worden klantgerichter
03-04-2013
• leestijd 1 minuten
Banken en verzekeraars richten zich steeds meer op hun klanten en boeken daarin succes. Zij scoren steeds beter op klantbelang, concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een woensdag gepubliceerd rapport.
Hoger cijfer
De toezichthouder gaf de tien grootste banken en verzekeraars over 2012 gemiddeld een 3,3 op de schaal van 5 waar het ging om klantbelang. In 2011 was het gemiddelde nog 3,0 en in 2010 was dat 2,7.
'Goed zichtbaar'
Een aantal veranderingen is goed zichtbaar, stelt de AFM. Zo zijn het aanbod van spaarproducten en de informatievoorziening hierover sterk vereenvoudigd. Ook ziet de toezichthouder dat banken beter inschatten of hypotheekklanten hun woonlasten kunnen dragen.
Verbeterpunten
Toch zijn er ook nog verbeterpunten, zo staat in het rapport. Banken en verzekeraars zouden klanten bijvoorbeeld actiever kunnen aanmoedigen om actie te ondernemen om financiële problemen te voorkomen. Dit geldt bijvoorbeeld voor klanten met woekerpolissen, die advies zouden moeten vragen over herstelopties, of voor klanten met grote roodstanden, die een persoonlijke lening of een budgetcoach zouden moeten overwegen. ANP