Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

AFM: banken worden klantgerichter

03-04-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
bank_09.jpg
Banken en verzekeraars richten zich steeds meer op hun klanten en boeken daarin succes. Zij scoren steeds beter op klantbelang, concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een woensdag gepubliceerd rapport.
Hoger cijfer
De toezichthouder gaf de tien grootste banken en verzekeraars over 2012 gemiddeld een 3,3 op de schaal van 5 waar het ging om klantbelang. In 2011 was het gemiddelde nog 3,0 en in 2010 was dat 2,7.
'Goed zichtbaar'
Een aantal veranderingen is goed zichtbaar, stelt de AFM. Zo zijn het aanbod van spaarproducten en de informatievoorziening hierover sterk vereenvoudigd. Ook ziet de toezichthouder dat banken beter inschatten of hypotheekklanten hun woonlasten kunnen dragen. 
Verbeterpunten
Toch zijn er ook nog verbeterpunten, zo staat in het rapport. Banken en verzekeraars zouden klanten bijvoorbeeld actiever kunnen aanmoedigen om actie te ondernemen om financiële problemen te voorkomen. Dit geldt bijvoorbeeld voor klanten met woekerpolissen, die advies zouden moeten vragen over herstelopties, of voor klanten met grote roodstanden, die een persoonlijke lening of een budgetcoach zouden moeten overwegen. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!