Afhandeling schade aan auto's straks sneller geregeld
17-12-2020
• leestijd 1 minuten
Binnenkort moet het afhandelen van schade aan personenauto's, bijvoorbeeld na een botsing, een stuk sneller geregeld zijn. Vanaf juli 2021 hoeven automobilisten de schade niet meer te verhalen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij, maar kan alles direct bij de eigen verzekeraar gemeld worden.
Verzekeraars hebben jaren aan dit plan gewerkt en spreken nu van een directe schadeafhandeling. De invoering van het plan werd woensdag door de algemene ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars goedgekeurd.
Claim indienen
Het kost de consument straks minder tijd om een claim in te dienen. Er hoeft namelijk niet meer uitgezocht te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is en de consument hoeft ook niet zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij.
Verzekeraars handelen straks zelf de schade af van personenauto's van hun eigen WA-verzekerde klanten, waarbij de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig. De schade wordt vervolgens
door verzekeraars onderling verhaald.
Kettingbotsing
Bij schade meldt de consument zich nu al praktisch altijd bij zijn
eigen verzekeraar. Dat geldt bijvoorbeeld voor de inboedel- en
opstalverzekering, maar ook voor de allriskdekking van de
autoverzekering. Het idee om dit ook voor andere autoverzekeringen te
regelen, ontstond na een kettingbotsing in Zeeland in 2014. Bij zo'n
groot ongeval kan het lastig zijn om de precieze schuldige aan te
wijzen. Dan is het voor verzekeraars makkelijker om elk hun eigen
verzekerden te vergoeden. ANP