Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Afdingen mag! Zo onderhandel je over de prijs van een product
28-08-2020
•
leestijd 4 minuten
•
28108 keer bekeken
•
Komt het weleens in je op om te onderhandelen over de prijs van een product? Heel vaak doen consumenten dit niet, maar afdingen mag! Hoe en wanneer je dit het beste kunt doen, vertellen we je in dit artikel.
Een nieuwe koelkast, een tweedehandse auto, je internetabonnement. Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat ‘pingelen’ of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen. In Nederland doen we dat vaak wel bij auto's en huizen, maar meestal niet bij andere spullen. Een verkoper mag weigeren om te onderhandelen, want hij kiest voor welke prijs hij iets wil verkopen. En u kiest of u het daarvoor koopt.”
Bereid je voor
Het helpt als je weet wat een gangbare prijs is voor een product of dienst. Oriënteer je hierop voordat je gaat onderhandelen over de prijs. Internet is hiervoor een goed startpunt. Je kunt natuurlijk ook zelf in een winkel of showroom prijzen bekijken en vergelijken.
Verkopers rekenen erop
In sommige branches rekenen verkopers erop dat je de prijs ter discussie stelt. Het verkopersgilde is ingesteld op onderhandelen. Sta je op het punt om duizenden euro’s uit te geven aan bijvoorbeeld een keuken of een nieuwe of tweedehandse auto? Probeer dan altijd om met onderhandelen de prijs omlaag te krijgen. Goede kans dat je erin slaagt.
Ga langs meerdere aanbieders
Beperk je niet tot één verkoopadres. Doe bij een grote aankoop navraag bij meerdere aanbieders en vraag om een offerte. Hiermee kun je je onderhandelingspositie versterken. Bij een volgende verkoper kun je die achter de hand houden. “Bij je concurrent krijg ik dit bedrag aan korting, als je eronder gaat zitten ben ik je klant.” Zo kun je aanbieders een beetje tegen elkaar uitspelen en een betere prijs uitonderhandelen.
Loopt je contract af?
Loopt je contract voor energie, telefonie, tv en/of internet af? Afhankelijk van de looptijd wordt deze na een jaar of twee stilzwijgend verlengd. Daarna heb je de optie om deze (per maand) op te zeggen. Dit is een geschikt moment om de prijs tegen het licht te houden. Wat hebben andere providers te bieden? Kijk ook welke aanbiedingen je huidige provider heeft.
Zit er een voordelige optie bij of heb je voor jezelf een voordeliger prijs bedacht? Neem contact op met de klantenservice. Vraag wat de opties zijn voor verlenging. Laat merken dat je graag klant blijft, mits er voordeel voor je te behalen is. Kom je er niet meteen uit met de onderhandelingen? Vraag de provider om jou terug te bellen met een aanbod. Zo leg je de bal bij de andere partij.
Soms lukt het niet om je gedroomde deal te krijgen. Dan kun je altijd nog, na het vergelijken van de prijzen van aanbieders, kiezen voor wat er dan het aantrekkelijkst voor je is. Alles afwegend kan het zelfs zo zijn dat je lopende contract financieel het gunstigst is.
Aannemer, schilder of timmerman
Een klus van een aannemer, schilder of timmerman kun je ook zien als product. Hiervoor geldt ook dat onderhandelen loont. Net als bij bijvoorbeeld keukens en auto’s helpt het om meerdere offertes te hebben en deze eventueel te gebruiken als onderhandelingsmiddel voor een lagere prijs.
Bij het sluiten van de markt
Koop je graag spullen op de markt? Timing kan je leuke voordeeltjes opleveren. Bij het sluiten van de markt zijn kooplui vaak best bereid om wat van de prijs af te doen. Dit geldt zeker voor waren die kunnen bederven, zoals bloemen, brood, groente en fruit. Ook op rommelmarkten sluit je leuke deals bij het scheiden van de markt als de verkoper op het punt staat om naar huis te gaan.
Beschadigd of overjarig
Je kunt je ook specifiek richten op beschadigde of overjarige producten, zoals smartphones of televisies of andere elektronica. Daarvan mag je verwachten dat de winkelier niet meer de ‘hoofdprijs’ wil hebben en bereid is te onderhandelen. Hiervoor kun je in een fysieke winkel uiteraard beter terecht dan online, omdat je in een winkel rechtstreeks het gesprek aan kan gaan met de verkoper. Een goede voorbereiding helpt hierbij ook. Als je weet dat een winkel ‘overjarige’ producten in de schappen heeft staan, heb je meer kans om een lagere prijs te bedingen.
Kleding
Ben je op zoek naar nieuwe kleren? Probeer een verkoper tot korting te verleiden door twee of meer artikelen te selecteren: “Als ik deze jas en broek koop, wat kosten die dan samen?” Kom je een artikel tegen waar wat mis mee is, bijvoorbeeld een knoop die ontbreekt? Grijp dat aan om wat van de prijs af te krijgen, vaak heeft een kledingstuk wel een reserveknoop.
Tips tot besluit
De laagste prijs hoeft niet altijd de beste keuze te zijn. Neem ook zaken als looptijd van een contract, garantie en service mee in je afweging.
Wat kan helpen, is om het woord 'korting' niet te gebruiken in de conversatie. Vraag of ‘een leuke prijs’ of 'speciale prijs' tot de mogelijkheden behoort.
Vraagt een verkoper hoeveel korting je hoopt te krijgen, maar weet je niet wat haalbaar is? Reageer dan met een wedervraag: “Hoeveel kan er van de prijs af?” of “Wat is je laagste prijs?”
Wees niet te bescheiden als je wilt afdingen. Zet altijd hoger in dan waarop je hoopt uit te komen. Als je begint met je ‘droomprijs’, heb je minder kans dat je daar erop uitkomt.
Houd rekening met het spelelement. Een verkoper kan verbaasd of zelfs (quasi) verontwaardigd reageren in de hoop dat je inbindt of afhaakt. Laat je niet afschrikken daardoor. Ben je niet zo zeker van je zaak? Vraag dan of iemand anders meekomt.
Natuurlijk komt het voor dat je niet je onderhandelingsdoel bereikt. Bedenk dan: niet geschoten is altijd mis.