Advocaten die gedupeerden van de toeslagenaffaire bijstaan, kunnen amper hun werk doen. Dit is vanwege “talloze problemen en hindernissen”. Dit staat in een brandbrief die namens diverse advocaten naar de Tweede Kamer is gestuurd.
De brief is geschreven namens circa 220 advocaten. Uit de brief wordt duidelijk dat als een advocaat het dossier van de cliënt wil inzien, de wachttijd is opgelopen naar 24 maanden. Als het dossier eenmaal in handen is, dan zijn delen van dat dossier gecensureerd. De advocaten geven in de brief aan dat zij op die manier niet goed hun werk kunnen uitvoeren.
In de brief staat verder de oproep om een team aan te stellen bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHG) die de advocaten rechtstreeks te woord kan staan. Momenteel is het zo dat advocaten de reguliere hulplijn moet bellen. Verder zou het beoogde team de bevoegdheid moeten hebben om binnen 24 uur toegang te krijgen tot de dossiers in het geval van acute urgentie, zoals een dreigende uithuisplaatsing van een kind.
De brief beschrijft verder de urgente oproep dat het kabinet geld moet vrijmaken om de expertise van schade-experts in te zetten. Zonder hen is het erg lastig om vast te stellen welk bedrag gekoppeld moet worden aan de immateriële schade die de gedupeerden hebben opgelopen. "Bijvoorbeeld de hoogte van psychische schade: door een echtscheiding, discriminatie, ontslag, door op een zwarte lijst te komen, getreiterd te zijn door de Belastingdienst.” Vertelt advocate Khadija Bozia, initiatiefneemster van de brandbrief.
Ook de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) geeft aan zich zorgen te maken over de huidige situatie en wil spoedig in gesprek gaan. Daarmee wil de NOvA een verbetervoorstel aandragen bij demissionair staatsecretaris Alexandra van Huffelen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!