Adviseur verzuimt massaal klant te informeren over premiedaling
06-10-2018
•
leestijd 3 minuten
•
565 keer bekeken
•
Financieel adviseurs overtreden massaal de Wet op het financieel toezicht (Wft) door klanten niet of onvoldoende te wijzen op tussentijdse premiedalingen van afgesloten financiële producten, zoals overlijdensrisicoverzekeringen. Dat blijkt uit een enquête van Kassa onder zowel consumenten als adviseurs.
Maar liefst 78 procent van de consumenten heeft nooit meer wat zijn adviseur gehoord na het afsluiten van een financieel product. Het overgrote merendeel van klanten met een overlijdensrisicoverzekering is bovendien niet geïnformeerd over de enorme premiedalingen van hun overlijdensrisicoverzekering (orv) en de mogelijkheid om te besparen door over te sluiten. Sinds 2002 zijn die gedaald met maar liefst 60 procent. Daarmee voldoen adviseurs volgens advocaat financieel recht Harm Jan Tulp niet aan hun zorgplicht zoals omschreven in artikel 4:20 en 4:21 van de Wft. ,,De zorgplicht voor tussenpersonen is al meer dan vijftien jaar geleden door de Hoge Raad aangenomen”, aldus Tulp.
'Nieuwsbrief niet afdoende'
Martin Koot van financieel onderzoekbureau MoneyView is hierover niet verrast: ,,Adviseurs zitten al jaren op hun handen, het is de hoogste tijd dat zij beter hun werk gaan doen.”
Adviseurs die aangeven wel aan hun zorgplicht te voldoen, communiceren veelvuldig via nieuwbrieven en algemene mails. Maar volgens Tulp is het de vraag of dat voldoende is. ,,Daarvoor moet de klant expliciet toestemming hebben gegeven. Zo niet dan zou de adviseur schriftelijk moeten informeren over bijvoorbeeld premiedalingen.”
Duizenden euro's besparen
Consumenten kunnen duizenden euro’s besparen over de resterende looptijd van hun orv door over te sluiten, blijkt uit onderzoek van Kassa. Dankzij een recente uitspraak van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) maken zij bovendien kans om met terugwerkende kracht teveel betaalde premie te ontvangen. De klant die deze procedure aanspande, ontvangt 3200 euro aan teveel betaalde premie voor zijn orv terug, omdat zijn adviseur hem niet had geïnformeerd over tussentijdse premiedalingen.
Teruggave premie
Met deze uitspraak in de hand komen volgens Jeroen Wolfsen van vergelijkingssite Moneywise en advocaat financieel recht Harm Jan Tulp mogelijk vele tienduizenden mensen in aanmerking voor een teruggave van te veel betaalde premie. ,,Neem daarvoor contact op met je intermediair om de mogelijkheden te bespreken”, adviseert Tulp. ,,Pas daarna kun je naar het Kifid of de rechter”.
Advocaat Harm Jan Tulp heeft meer tips. Bekijk ze in de video hieronder!
De enquête over hoe klanten de nazorg van hun intermediair ervaren, werd ingevuld door 1002 klanten van diverse financiële tussenpersonen. In samenwerking met de Hypotheekbond en de grootste brancheorganisatie Adviz vulden 264 adviseurs een enquête in over hoe zij nazorg verlenen.
Wil jij ook weten of je teveel betaalt voor je overlijdensrisicoverzekering?
Vergelijk dan gemakkelijk premies en zie in een oogopslag of oversluiten slim is via bijvoorbeeld de website van
Moneywise
of de
Hypotheekbond
. Polissen die tussen 2000 en 2013 zijn afgesloten of die al liepen gedurende die periode, leveren naar verwachting de grootste besparing op. Ben je (chronisch) ziek of rook je dan is de kans kleiner dat je kunt besparen. Sluit daarom pas over, als je zeker weet dan je terecht kunt bij een nieuwe verzekeraar.
Kun je veel geld besparen door over te stappen en heeft je adviseur je daar niet op gewezen? Dan kun je hem verzoeken om een premieteruggave op basis van
deze uitspraak van het Kifid.
Gaat hij daar niet op in en meen jij desalniettemin recht te maken op een teruggave van de premie dan kun je gebruik maken van
deze voorbeeldbrief
die is opgesteld in samenwerking met advocaat financieel recht Harm Jan Tulp. Laat ons weten hoe je tussenpersoon reageert, want wij houden heel graag vinger aan de pols!