Enkele advertenties van e-bike aanbieder Stella Fietsen zijn misleidend. Dat
oordeelt
de Reclame Code Commissie naar aanleiding van de
uitzending van Kassa op 20 mei 2017
.
Tijdelijke korting
Marketingdeskundige Max Kohnstamm stapte naar de Reclame Code Commissie omdat ze adverteerden met een tijdelijke korting, die vervolgens keer op keer opnieuw aangeboden werd.
Misleidende acties
Acties als “nu tot 40% korting op alle e-bikes. Wees er snel bij! Deze actie is alleen deze week geldig!” en ““gratis accu upgrade t.w.v. € 469,-. Wees er snel bij! Deze actie is alleen deze week geldig!” zijn volgens de Reclame Code Commissie misleidend omdat bij de consument ten onrechte een gevoel van urgentie wordt opgeroepen.
Oneerlijk voor de consument
Ook adverteert Stella Fietsen met de slogan “De Europese testwinnaar” en “de beste e-bike van Europa” voor de e-bike Stella Copenhague. De test, met daarin 84 andere e-bike aanbieders, bleek in 13 categorieën ingedeeld te zijn. Daarbij was Stella de winnaar in de categorie ‘Classic’, waar vier e-bikes aan hebben deelgenomen. Volgens de Reclame Code Commissie wordt er onduidelijke informatie verstrekt en is daardoor misleidend en oneerlijk voor de consument.
Verweer Stella Fietsen
Stella Fietsen stelt dat ze niet vele weken achter elkaar dezelfde actie hebben gevoerd. Zo heeft de actie niet aansluitend plaatsgevonden, omdat er tussendoor een andere actie van toepassing was. Verder stelt de e-bike aanbieder dat ze niet claimen dat de Stella Copenhague de beste fiets van Europa is. Bij de slogan “de Europese testwinnaar” staat een logo van het testinstituut. Consumenten zouden daarom de mogelijkheid hebben de bron te onderzoeken en ‘de bewering in de advertenties op waarde te schatten’.