Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Advergames: een slim reclametrucje om jou te beïnvloeden

10-12-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2574 keer bekeken
  •  
game jongen spelletje computer 930 520

Bedrijven proberen via allerlei slimme marketingtrucjes jou te verleiden om een product te kopen. Dat doen ze door aantrekkelijke reclames op televisie, internet en kranten en door verschillende claims over hoe geweldig een product is. Ook met zogeheten ‘advergames’ proberen bedrijven je te beïnvloeden en te verleiden om hun product te kopen. We leggen uit hoe het werkt.

Advergames zijn gratis online spelletjes waarin een merk of product centraal staat. Bedrijven willen daarmee hun dienst, product of boodschap op een interactieve manier onder de aandacht brengen. Dat doen ze op verschillende manieren in zo’n spel; het merk of product heeft een centrale rol, is prominent in beeld of heeft juist een ondergeschikte rol maar wordt het heel subtiel getoond. Het is reclame in de vorm van een spelletje.

Voor een adverteerder zitten er veel voordelen aan advergames. Mensen krijgen positieve associaties van een merk bij het langdurig spelen van zo’n spelletje. Het kan daarnaast ook verleiden om de website van de adverteerder te bezoeken.

Een voorbeeld van een advergame is die van een fastfoodketen. In het online spelletje moet je klanten zo goed en snel mogelijk voorzien van hun eten. Uiteraard werk je in een filiaal van de keten en staan alleen hun typerende producten op het menu.

Invloed op kinderen

Dat advergames een succesvolle manier is van adverteren, blijkt uit onderzoek dat gepubliceerd werd in het journalistieke blad Appetite. Het rapport toont aan dat vooral kinderen meer snoep eten als hiermee wordt geadverteerd in advergames. Dat is goed nieuws voor adverteerders, maar de onderzoekers waarschuwen dat het verlangen naar ongezonde producten hiermee wordt versterkt en dat dit kan leiden tot ongezonder eetgedrag een groter risico op overgewicht.

Kinderen die advergames spelen, herinneren en herkennen het merk beter. Het merk krijgt in het online spel veel aandacht, waardoor het beter verwerkt wordt in de hersenen. Dat blijkt uit een studie van dr. Eva van Reijmersdal, universitair hoofddocent Persuasieve Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. In het onderzoek komt naar voren dat kinderen zich erg betrokken voelen bij een spel. Zo doen ze hun best voor het spel, vinden het spel leuker en waarderen daardoor het merk positiever. De onderzoekers merkten wel op dat kinderen het spel niet kritisch beoordeelden, ook als ze wisten dat het om een commercieel spel gaat.

Volgens de onderzoekers lijkt het inzetten van advergames voordelen op te leveren voor adverteerders, maar is het maar de vraag of het ethisch wenselijk is.

Reclamewijsheid

Kinderen beginnen vanaf hun tiende reclames door te hebben. Rond die leeftijd zien ze sneller de bedoelingen en overtuigingstechnieken en zijn ze beter in staat om zich in te leven. Volgens Mediawijsheid.nl, een initiatief van Netwerk Mediawijsheid, is dat belangrijk om beïnvloeding te kunnen begrijpen. Niet alle reclame-uitingen, zoals reclame op tv, zijn makkelijk te herkennen voor kinderen. Productplaatsing in films en advergames zijn een vorm van sluikreclame en zijn voor kinderen moeilijker te herkennen.

Kinderen zijn weerbaarder voor reclame als ze reclame-uitingen niet leuk, oneerlijk of ongeloofwaardig vinden, aldus Mediawijsheid. Dat betekent alleen niet dat ze gelijk het doel en de technieken van reclame kunnen herkennen. Zelfs als kinderen wel de achterliggende redenen van reclame in de gaten hebben, dan nog gebruiken ze per sé hun reclamekennis om weerstand te bieden tegen reclame-uitingen, blijkt uit onderzoek.

Melding doen

Kom jij (sluik)reclame tegen en ben je van mening dat dit niet duidelijk is aangegeven? Of heb je een andere klacht over reclame? Dan kun je je hier wenden tot de Reclame Code Commissie.

Bron: Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC), Mediawijsheid

Heb jij een vraag over reclame? Stel deze dan op Kassa's Vraag & Beantwoord! Ga hier naar alle categorieën. Heb je zelf kennis over een bepaald onderwerp? Help anderen op weg en beantwoord vragen op ons forum!

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!