ACM wil inzicht in kwalijke algoritmes bedrijven
10-12-2020
• leestijd 2 minuten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil beter kunnen controleren hoe de algoritmes van bedrijven werken. Daarom start de toezichthouder vandaag een proef in samenwerking met Muziekweb, de muziekbibliotheek van Nederland. De ACM gaat op zoek naar overtredingen van de normen waarop toezicht wordt gehouden. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer algoritmes prijzen bepalen, vraag en aanbod op de energiemarkt sturen, het aanbod personaliseren, tot kartelvorming kunnen leiden of consumenten sturen richting een aankoopbeslissing die tegen hun eigen belang ingaat.
Consument gestuurd
Online opererende bedrijven zetten algoritmes in om consumenten op internet te sturen in hun keuzes en aankopen, die niet altijd in het belang van de consument zijn, stelt de ACM. Ook zijn er twijfels bij de toezichthouder of er nog wel voldoende zicht en controle is op de werking en effecten van complexe algoritmes. De toepassing van algoritmes kan ook voordelen opleveren voor bedrijven, zoals het beter laten aansluiten van vraag en aanbod, aldus de ACM.
Inzicht in algoritmes via proef
"Algoritmes spelen een steeds grotere rol bij de handelspraktijken van bedrijven. Om digitale markten goed te laten werken is het belangrijk dat wij kunnen vaststellen hoe algoritmes in de praktijk werken en welke gevolgen zij hebben", zegt Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM. "Daarom zijn we deze proef gestart, waarin we de werking van een concreet algoritme onderzoeken en nagaan wat de ACM voor haar toezicht nodig heeft."
Proef met Muziekweb
Muziekweb gebruikt algoritmes om bezoekers muziekadvies op maat te geven. In deze proef kijkt de ACM hoe het komt dat het algoritme bijvoorbeeld de ene persoon rockmuziek en de andere juist jazz aanbeveelt. De ACM doet geen onderzoek naar deze partij, maar brengt in deze proef in kaart welke informatie zij nodig heeft om onderzoek te kunnen doen naar de werking van algoritmes. Deze kennis is belangrijk voor toekomstige onderzoeken naar overtredingen van marktpartijen waarbij algoritmes een rol spelen.