Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

ACM: Webwinkels moeten beter informeren over levertijd

24-11-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
60 keer bekeken
  •  
pakket bezorging distributiecentrum 1127
Webwinkels worden door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aangemaand om klanten duidelijk te informeren over de levertijd van producten. Deze moeten juist en actueel zijn, zeker met het oog op de komende feestdagen en de coronadrukte.

De afgelopen tijd ontving de ACM veel meldingen over online aankopen die niet of te laat waren geleverd, die niet of laat werden terugbetaald en de slechte bereikbaarheid van webwinkels.

Verantwoordelijkheid webwinkels om verwachtingen waar te maken

Het is de verantwoordelijkheid van webwinkels om ervoor te zorgen dat zij de verwachtingen van hun klanten waar maken, stelt de ACM. Dit houdt onder andere in dat verwachte levertijden juist moeten vermeldt worden op de websites van de winkels en dat hun klantenservice goed bereikbaar en op orde is.

Extra druk bij online winkels

Edwin van Houten, directeur Consumenten, stelt dat de ACM ook ziet dat webwinkels het druk hebben en dat online winkelen dankzij de corona-uitbraak nog populairder is geworden. "Met het oog op de extra drukte rondom de feestdagen roepen wij webwinkels daarom op: communiceer de werkelijke levertijden aan je klanten en wees bereikbaar. Hiermee voorkom je dat je klanten teleurgesteld worden.”

Klachten

Consumenten klopten bij de ACM aan met verschillende problemen. Zo stelden ze dat de levertijden die op de website worden gecommuniceerd niet kloppen met de werkelijke levertijden en betalen webwinkels niet tijdig terug wanneer consumenten bestellingen annuleren of aankopen retourneren. Ook klagen consumenten dat webwinkels niet goed bereikbaar zijn of laat reageren op vragen of klachten. De afgelopen maanden hebben diverse webwinkels na een interventie van de ACM de informatie op hun site aangepast en maatregelen genomen om de geconstateerde problemen aan te pakken.

Nieuwe piekperiode

Het aantal online aankopen kent in november en december elk jaar een piek. Dit jaar zal deze piek naar verwachting nog hoger zijn door de coronamaatregelen. De ACM waarschuwt webwinkels om hier rekening mee te houden en de informatie op hun website actueel te houden, zoals over voorraad en levertijden. Het is namelijk belangrijk dat webwinkels waar kunnen maken wat ze aan consumenten beloven.
Wil je meer weten over je recht als consument? Lees dan hier meer over je rechten bij online winkelen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor