Zeven warmtebedrijven worden door de Autoriteit Consument & Markt opgedragen om duidelijkere rekeningen sturen. De bedrijven leveren warmte aan consumenten, zoals stadswarmte. De toezichthouder deed onderzoek naar de rekeningen. Die blijken niet voldoen aan de regels, waardoor consumenten niet goed kunnen controleren of de rekeningen kloppen.
Consumenten hadden zich bij de ACM gemeld omdat de rekening soms onduidelijk waren. Ze begrepen vaak niet waar ze voor betaalden, terwijl consumenten duidelijk moeten kunnen zien wat er in rekening wordt gebracht. De ACM grijpt niet verder in omdat de warmteleveranciers de rekeningen inmiddels hebben aangepast. Om welke bedrijven het gaat maakt de waakhond niet bekend.
Warmterekeningen verschillen per leverancier, maar er moet in ieder geval duidelijk opstaan over welke periode de rekening gaat en om welke tarieven het gaat. Ook moeten eenheden duidelijk zijn en of het verbruik gemeten of berekend is, en dan ook hoe deze berekening gemaakt is. Verder moeten de totale kosten inclusief btw getoond worden.
De ACM blijft de komende tijd controleren op rekeningen van warmteleveranciers en wil van consumenten horen als hun rekening eventueel niet klopt. Dat kunnen consumenten melden via de ACM ConsuWijzer-website. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!