Ondanks dat het niet mag, brengen aanbieders van vakanties toch nog altijd verborgen kosten in rekening. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft dit onderzocht en kondigt acties aan.
Het gaat vaak om extra kosten die niet duidelijk op websites worden aangegeven. De ACM heeft websites van aanbieders van vakanties of accommodaties onder de loep genomen. Kosten voor schoonmaken, of bijvoorbeeld het reserveren van lakens staan vaak niet duidelijk vermeld. Vaak tonen de aanbieders deze pas als je op een i-symbool voor meer informatie klikt. In de praktijk klikken klanten nauwelijks op die button, stelt de ACM. Bij het afrekenen zijn mensen dan meer kwijt dan verwacht. Volgens de ACM mag dit niet op deze manier.
De toezichthouder gaat extra controleren op welke manier vakantiesites prijzen vermelden. In april zijn aanbieders van vakantiehuisjes op parken aan de beurt. Daarna volgen reisaanbieders. Als blijkt dat ze hun prijzen niet juist vermelden, riskeren ze een boete of een last onder dwangsom.
"Voor een consument die een accommodatie of een reis boekt, moet de prijs in één oogopslag duidelijk zijn", zegt ACM-bestuurder Edwin van Houten. "Hij mag niet pas in het boekingsproces geconfronteerd worden met allerlei extra kosten die hij moet betalen."
De reisbranche reageert verbaasd op het harde oordeel van de ACM. "Ik vind het wat ver gaan om te zeggen dat we niet aan de regels voldoen", zegt Frank Oostdam, voorzitter van reisbrancheorganisatie ANVR. "Volgens onderzoek van de ACM drukken mensen vaak niet op de i'tjes. Dat kan, maar tot vandaag was dit altijd voldoende geweest." Volgens Oostdam is het nog veel werk om websites aan te passen. "We gaan ervan uit dat we daar dan ook enige tijd voor krijgen."
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!