ACM: te hoge drempels bij online opzeggen abonnement
10-06-2021
•
leestijd 2 minuten
•
393 keer bekeken
•
Bedrijven die online abonnementen op kranten, tijdschriften en loterijen aanbieden maken het voor consumenten onnodig moeilijk hun abonnement online op te zeggen. Consumenten ervaren hoge drempels om op te zeggen en voelen zich telefonisch onder druk gezet om het abonnement niet op te zeggen of in te gaan op een nieuwe aanbieding. Dit mag niet, stelt de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Consumenten moeten hun abonnement op dezelfde manier kunnen opzeggen als waarop ze het zijn aangegaan. Dus, heb je jouw abonnement online afgesloten? Dan moet je het ook online kunnen opzeggen. In haar onderzoek zag de ACM dat bedrijven deze mogelijkheid niet aanbieden of online opzeggen bemoeilijken. De ACM heeft de bedrijven gewezen op de regels. Zij hebben hun werkwijze inmiddels aangepast of zijn daarmee bezig. De ACM controleert of de aanpassingen ook echt zijn doorgevoerd.
De ACM heeft nu abonnementen voor kranten, tijdschriften en loterijen onderzocht, maar deze regels gelden voor alle abonnementen die je online kunt afsluiten. Signalen over andere sectoren waar dit fout gaat, zijn welkom bij ACM via de site Consuwijzer.
Opzeggen op 'makkelijk vindbare plek'
"Online afsluiten is online opzeggen", zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Opzeggen moet worden aangeboden op een makkelijk vindbare plaats op de website. Er mogen geen extra drempels worden opgeworpen, zoals drie keer doorklikken voor je op de opzegpagina komt of de link verstoppen. Bedrijven uit alle sectoren die online abonnementen aanbieden moeten zich hieraan houden.”
Alle negen onderzochte bedrijven schoten tekort in de mogelijkheden om een abonnement online op te zeggen. Bij enkele bedrijven was het helemaal niet mogelijk om het abonnement online op te zeggen. Bij andere bestond de mogelijkheid om online op te zeggen wel, maar werd er sterk gestuurd op telefonisch opzeggen en werd online opzeggen bemoeilijkt, bijvoorbeeld doordat de informatie hierover slecht vindbaar was. Bedrijven sturen vaak op telefonisch opzeggen, omdat zij dan nog een kans hebben om de consument als klant te behouden door hem te overtuigen niet op te zeggen en een nieuw aanbod te doen.