De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft in verband met helpdeskfraude honderd telefoonnummers ingetrokken. Criminelen gebruikten de nummers om mensen op te lichten door zich voor te doen als helpdesk.
Telefoontjes uit naam van Microsoft en andere bedrijven
De nephelpdesk-medewerkers bellen mensen op uit naam van bijvoorbeeld Microsoft, Outlook of McAcfee. Ze proberen slachtoffers zo ver te krijgen dat ze een programma installeren op hun computer, waarmee de criminelen in kunnen breken op de pc. Vervolgens proberen ze geld af te schrijven van de rekeningen van hun slachtoffers. "Het leidt tot schade voor consumenten waarbij vooral kwetsbare groepen in de samenleving extra worden geraakt", aldus de ACM.
Achter de Nederlandse telefoonnummers zitten vaak buitenlandse callcenters.
Mensen ook via zoekmachines misleid
Kassa liet in september zien dat nephelpdesks ook slachtoffers maken door via zoekmachines mensen te verleiden een telefoonnummer te bellen van een nephelpdesk. Websites als klantenservicetelefoonnummernl.com claimen de helpdesk te zijn van vele grote bedrijven waaronder Gmail, Hotmail, HP, Dell en Amazon. Wanneer je met hen belt krijg je een Engelssprekende persoon aan de lijn. Lees hier hoe deze vorm van oplichting werkt.