Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM start onderzoek naar agressieve verkooppraktijken energiebranche

31-07-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Callcenter bellen telemarketing telefoon telefoneren geld
De Autoriteit Consument & Markt gaat onderzoek doen naar agressieve verkooppraktijken in de energiebranche. Hoewel overstappen op een andere energieleverancier voordelig kan uitpakken, waarschuwt de toezichthouder dat verkopers van contracten voor gas en licht soms hun boekje te buiten gaan. Kassa besteedde in maart 2019 al aandacht aan de verkooptrucs van energiecowboys.
Volgens de ACM zijn er veel voorbeelden van misleidende verkooppraatjes. Verkopers stellen dat consumenten nergens aan vastzitten bij het ondertekenen van een contract, maar toch blijken er dan allerlei voorwaarden aan vast te zitten. De wettelijke bedenktijd van veertien dagen wordt vaak verzwegen, terwijl verkopers dat wel moeten zeggen.

Melden

Consumenten die te maken krijgen met dergelijke praktijken kunnen dit melden bij de ACM. Dat geldt ook voor zzp'ers die energie vooral voor privégebruik afnemen. De toezichthouder stipte onlangs al aan dat zzp'ers ten onrechte opgezadeld worden met veel duurdere zakelijke energiecontracten.
Leestip → Telefonische verkoop door energiecowboys. Bekijk het fragment ↓
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!