Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM: Sancties voor misleidende advertentiebedrijven voor slotenmakers

31-08-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
103 keer bekeken
  •  
huis sleutels 1127
Stel je voor: Je staat zonder sleutel voor een dichte voordeur. In sommige gevallen is dan de enige oplossing om via internet opzoek te gaan naar een lokale slotenmaker. In het geval van twee advertentiebedrijven is gebleken dat zij consumenten online misleiden. In de advertenties werd de indruk gewekt dat het om lokale en gecertificeerde slotenmakers ging, terwijl dit niet het geval was. De autoriteit consument & markt (ACM) is hier tegen opgetreden.
De toezichthouder heeft de twee bedrijven gedwongen om te stoppen, omdat zij een groot aantal websites exploiteren die een misleidende indruk geven aan consumenten. Klantgegevens werden doorverkocht aan een derde partij die vervolgens de klus op zicht neemt. Hierdoor had de klant vooraf geen idee welk werk wordt geleverd of om welke bedragen het gaat. De klant houdt immers rekening met een lokale aannemer, gezien de sitenaam dat ook doet vermoeden, maar kan dan ineens voor onverwachts hoge kosten komen te staan.

Onduidelijkheid

Volgens de ACM gaat het om twee zogenaamde ‘leadbedrijven’ genaamd “LeadleBV” en “AllfreeBV”, die optreden als bemiddelaar. Volgens de ACM maakten zij niet duidelijk genoeg dat het om een leadbedrijf gaat die niet daadwerkelijk rechtstreeks spoedklussen als slotvervanging, rioolontstopping of ongediertebestrijding aanbiedt, maar in plaats daarvan gegevens doorverkoopt. Ook de kosten van de klussen en de voorwaarden zijn lang niet altijd achterhaalbaar voor klanten.
De bedrijven worden nu gedwongen om transparant hierover te zijn. Doen zij dit niet; dan volgen sancties. Het gaat om boetes van respectievelijk 3.700 euro en 8.900 euro per week dat de overtreding blijft bestaan en kan oplopen tot maxima van 37.000 euro en 89.000 euro. De ACM meldt dat sinds deze sancties er zijn dat beide bedrijven stappen hebben ondernomen om hun werkwijze te veranderen. Zo heeft LeadleBV zelfs haar naam veranderd.

Advertenties verwijderd

ACM geeft aan inmiddels meerdere stappen te hebben ondernomen om dit type bedrijven verder te beperken in hun misleidende werkzaamheden. Zo heeft de ACM samen met Google in overleg besloten om de desbetreffende advertenties te verwijderen en de bedrijven in kwestie niet langer toe te staan om advertenties te plaatsen. Ook zijn telefoonnummers van malafide bedrijven geblokkeerd en zouden specifieke bedrijven onderzocht worden. “…Met deze ingreep willen wij ervoor zorgen hieraan een einde komt” vertelt de directeur van ACM: Edwin van Houten.
Tot slot benadrukt de ACM dat consumenten zicht goed moeten inlezen voordat zij bijvoorbeeld een slotenmaker inhuren. Hierbij verwijst de ACM naar www.Consuwijzer.nl.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!