Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
ACM waakt voor duopolie KPN en VodafoneZiggo
04-05-2017
•
leestijd 1 minuten
•
127 keer bekeken
•
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger toezicht houden op de markt voor tv, internet en telefonie. Met name de dominante positie van KPN en fusiebedrijf VodafoneZiggo op het gebied van totaalpakketten is voor de toezichthouder reden om daarin ,,de grenzen op te zoeken."
Weggedrukt
Dat zei directeur Telecom Johan Keetelaar van de ACM donderdag in een interview met het AD. Hij wil vooral voorkomen dat kleinere spelers als Tele2 en T-Mobile worden weggedrukt doordat KPN en VodafoneZiggo totaalpakketten kunnen aanbieden met kortingen en 'gratis' content zoals voetbal, Formule 1 of populaire series.
Gratis 'Max Verstappen'
De ACM wil er zeker van zijn dat consumenten keuze houden uit meer dan twee aanbieders. Dat kan betekenen dat extraatjes geen onderdeel meer mogen uitmaken van het standaardpakket. ,,Als Ziggo klanten gratis Max Verstappen en Formule 1 biedt, of een filmkanaal, dan wil ik daar misschien wel tegen optreden", aldus Keetelaar.
Toevoegingen naar keuze
Hij noemt het goed dat partijen innovatief zijn. ,,Maar het wordt anders als klanten mede daardoor nauwelijks nog overstappen of te veel betalen." Keetelaar zou liever zien dat aanbieders een eenvoudiger standaardpakket bieden met toevoegingen naar keuze.
Nieuwe analyse
De ACM werkt sinds eind vorig jaar aan een nieuwe analyse van de Nederlandse telecommarkt die begin 2018 klaar moet zijn. ANP