Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM richt vizier op doorschakeldiensten

27-03-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
callcenter 930 520
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat aanbieders van doorschakeldiensten aanpakken als ze misleidende advertenties plaatsen. Het gaat om telefoonnummers die lijken alsof ze het directe nummer van bijvoorbeeld een klantenservice zijn. Maar het gaat om nummers van andere bedrijfjes die bellers doorverbinden naar het eigenlijke doel. Daar betalen die bellers dan wel extra voor.
Doorschakeldiensten zijn niet verboden. Wel moet dan duidelijk zijn wie de dienst aanbiedt, wat de dienst inhoudt en wat die kost, zegt de waakhond. Volgens bestuurslid Henk Don krijgt de toezichthouder veel klachten van mensen die dachten direct contact te hebben met een instantie die ze wilde bellen, maar via een doorschakeldienst waren verbonden. Ook die instanties beklagen zich daarover.

Zoekmachines

De diensten zorgen er vaak voor dat ze bovenaan komen te staan in zoekmachines. Als de advertenties misleidend zijn kan de ACM boetes opleggen tot 900.000 euro per overtreding en de nummers intrekken. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!