ACM richt vizier op doorschakeldiensten
27-03-2019
• leestijd 1 minuten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat aanbieders van doorschakeldiensten aanpakken als ze misleidende advertenties plaatsen. Het gaat om telefoonnummers die lijken alsof ze het directe nummer van bijvoorbeeld een klantenservice zijn. Maar het gaat om nummers van andere bedrijfjes die bellers doorverbinden naar het eigenlijke doel. Daar betalen die bellers dan wel extra voor.
Doorschakeldiensten zijn niet verboden. Wel moet dan duidelijk zijn wie de dienst aanbiedt, wat de dienst inhoudt en wat die kost, zegt de waakhond. Volgens bestuurslid Henk Don krijgt de toezichthouder veel klachten van mensen die dachten direct contact te hebben met een instantie die ze wilde bellen, maar via een doorschakeldienst waren verbonden. Ook die instanties beklagen zich daarover.
Zoekmachines
De diensten zorgen er vaak voor dat ze bovenaan komen te staan in zoekmachines. Als de advertenties misleidend zijn kan de ACM boetes opleggen tot 900.000 euro per overtreding en de nummers intrekken. ANP