Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM pakt doorlinksites als Mijnverklaring.nl aan

11-01-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1059 keer bekeken
  •  
mijnverklaring logo 1127
Het bedrijf achter de websites mijnverklaring.nl en mijnkentekenbewijs.nl wordt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gedwongen om te stoppen met het misleiden van consumenten. Bezoekers worden tegen betaling op deze sites doorgelinkt naar overheidssites. Het bedrijf moet duidelijk maken welke diensten het precies aanbiedt en wat de kosten ervan zijn. Kassa besteedde in 2019 al aandacht aan de praktijk van Mijnverklaring.nl.
Empiru Investments Holding B.V. en dochterbedrijven Statempire B.V. en Mijn Verklaring B.V. zitten achter de websites als mijnverklaring.nl, mijnurgentie.nl, mijnkentekenbewijs.nl, socialepremi.nl en mijnonlineloket.nl. De ACM heeft geoordeeld dat het bedrijf niet langer om positieve recensies mag vragen in ruil voor korting. Recensies van de zijn diensten niet meer betrouwbaar omdat kortingen worden geboden voor positief commentaar. Consumenten krijgen daardoor een te rooskleurig beeld van de diensten die de bedrijven aanbieden. Veel van deze websites staan door advertenties bovenaan Google.

"Misleiding"

De websites beweren ten onrechte dat een aanvraag via hun sneller gaat of een hogere slagingskans heeft. Consumenten kunnen daarnaast geen geld terugkrijgen als ze erachter komen dat ze alsnog bij de overheid zelf moeten betalen. Directeur Consumenten van de ACM, Edwin van Houten, noemt het verdienmodel van de bedrijven misleiding. "Via online-advertenties komen consumenten terecht bij de bemiddelingswebsite en betalen zij extra voor een dienst die rechtstreeks bij de overheid goedkoper is. Deze vorm van consumentenmisleiding moet stoppen."

Dwangsom

De toezichthouder legde Empiru Investments en de twee dochterbedrijven een last onder dwangsom van 15.000 euro per week op, met een maximum van 150.000 euro. Mocht blijken dat juiste en volledige informatie het probleem niet oplost, dan pleit de ACM voor strengere maatregelen om dit soort sites te kunnen aanpakken.

Mijnverklaring.nl in Kassa

In 2019 constateerde Kassa al dat Mijnverklaring.nl onduidelijk is over de totaalprijs en dat merendeel van de reviews positief waren, doordat mensen na afloop een mail krijgen waarin specifiek wordt opgeroepen tot het plaatsen van een positieve review op Trustpilot, in ruil voor ruim 20 euro. Het financieel belonen van consumenten om een positieve review te schrijven is niet toegestaan, aldus de ACM. De toenmalige directeur van het bedrijf, Fehrat, liet toen weten zich "niet te herkennen in wat er besproken is in het programma" en dat  “aanvragen die niet goed verlopen, bijna altijd komen doordat een gebruiker de FAQ-pagina gewoon niet goed leest”. In een eerder gesprek heeft Fehrat aangegeven wel te kunnen begrijpen dat mensen zich misleid voelen. In februari 2020 besteedde Kassa wederom aandacht aan Mijnverklaring.nl, omdat de klachten maar bleven binnenstromen.
Bron: ACM/Kassa

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!