Het bedrijf achter de websites mijnverklaring.nl en mijnkentekenbewijs.nl wordt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gedwongen om te stoppen met het misleiden van consumenten. Bezoekers worden tegen betaling op deze sites doorgelinkt naar overheidssites. Het bedrijf moet duidelijk maken welke diensten het precies aanbiedt en wat de kosten ervan zijn. Kassa besteedde in 2019 al aandacht aan de praktijk van Mijnverklaring.nl.
Empiru Investments Holding B.V. en dochterbedrijven Statempire B.V. en Mijn Verklaring B.V. zitten achter de websites als mijnverklaring.nl, mijnurgentie.nl, mijnkentekenbewijs.nl, socialepremi.nl en mijnonlineloket.nl. De ACM heeft geoordeeld dat het bedrijf niet langer om positieve recensies mag vragen in ruil voor korting. Recensies van de zijn diensten niet meer betrouwbaar omdat
kortingen worden geboden voor positief commentaar. Consumenten krijgen
daardoor een te rooskleurig beeld van de diensten die de bedrijven
aanbieden. Veel van deze websites staan door advertenties bovenaan Google.
"Misleiding"
De websites beweren ten onrechte dat een aanvraag via hun sneller gaat of een hogere slagingskans heeft. Consumenten kunnen daarnaast geen geld terugkrijgen als ze erachter komen dat ze alsnog bij de overheid zelf moeten betalen. Directeur Consumenten van de ACM, Edwin van Houten, noemt het
verdienmodel van de bedrijven misleiding. "Via online-advertenties komen
consumenten terecht bij de bemiddelingswebsite en betalen zij extra
voor een dienst die rechtstreeks bij de overheid goedkoper is. Deze vorm
van consumentenmisleiding moet stoppen."
Dwangsom
De toezichthouder legde Empiru Investments en de twee dochterbedrijven een
last onder dwangsom van 15.000 euro per week op, met een maximum van
150.000 euro. Mocht blijken dat juiste en volledige informatie het probleem niet oplost, dan pleit de ACM voor strengere maatregelen om dit soort sites te kunnen aanpakken.
Mijnverklaring.nl in Kassa
In 2019 constateerde Kassa al dat Mijnverklaring.nl onduidelijk is over de totaalprijs en dat merendeel van de reviews positief waren, doordat mensen na afloop een mail krijgen waarin specifiek wordt opgeroepen tot
het plaatsen van een positieve review op Trustpilot, in ruil voor ruim
20 euro. Het financieel belonen van consumenten om een positieve review te schrijven is niet toegestaan, aldus de ACM. De toenmalige directeur van het bedrijf, Fehrat, liet toen weten zich "niet te herkennen in wat er besproken is in het programma" en dat “aanvragen die niet goed verlopen, bijna altijd komen doordat een
gebruiker de FAQ-pagina gewoon niet goed leest”. In een eerder gesprek heeft Fehrat aangegeven wel te kunnen begrijpen dat mensen zich misleid voelen. In februari 2020 besteedde Kassa wederom aandacht aan Mijnverklaring.nl, omdat de klachten maar bleven binnenstromen.