ACM opent Nepshop in Amsterdam
19-11-2018
• leestijd 1 minuten
Autoriteit Consument & Markt opent vandaag Nepshop, een pop-up tentoonstelling over de risico's van online winkelen. De Nepshop is onderdeel van de campagne ‘Webshop of nepshop?’
Consumenten worden steeds vaker via social media benaderd door bedrijven die hun producten willen verkopen. Dit gebeurt gericht en rechtstreeks, soms zelfs zonder tussenkomst van een website.
Verwachting versus realiteit
De tentoonstelling draagt het motto 'Expectations versus Reality’. Mensen verwachten dat het wel goed zit als je online iets koopt, maar als het product niet voldoet of helemaal niet wordt geleverd, blijkt de afzender onbekend en onvindbaar.
Tien missers
In de Nepshop zijn tien missers met online aankopen in beeld gebracht. De campagne ‘Webshop of nepshop?’ is gestart om consumenten te waarschuwen en tips te geven over wat ze zelf kunnen doen. Zo raadt het ACM aan om vooraf de reviews van een webshop te bekijken. Betaal daarnaast achteraf en verzeker je verzending.
Openingstijden
De Nepshop is te vinden op de Haarlemmerdijk 48 in Amsterdam. De tentoonstelling is open voor publiek van maandag 19 tot en met zaterdat 29 november van tien tot zes uur.
Bron: ACM