Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) moeten reisaanbieders beter informatie verstrekken aan consumenten die naar een oranje reisgebied reizen. Het gaat daarbij niet alleen op het risico op besmetting, maar ook over eventuele beperkende maatregelen.
Bij een oranje reisadvies zijn in principe alleen noodzakelijke reizen toegestaan. Toch vallen vakanties daar niet onder. Volgens ACM willen zowel reizigers als aanbieders van reizen graag dat iedereen weer kan reizen. Juist om die reden zouden de aanbieders vooraf goed moeten informeren over de risico’s van oranje gebieden.
In oktober deed ook de Consumentenbond een vergelijkbare oproep, omdat destijds ook niet correct werd geïnformeerd, volgens de bond. Toen bleek dat informatie vaak onduidelijk was of zelfs ontbrak, zoals de voorwaarden en dekkingen van reisverzekeringen naar oranje of rode gebieden.
Verder benadrukt de ACM dat pakketreizen niet meer standaard geannuleerd worden wanneer een reisadvies verandert naar oranje of rood. Voor de coronacrisis was dit wel het geval.
Tot slot moeten reisaanbieders ook tijdens de reis goed bereikbaar zijn, vind ACM. In het geval van onvoorziene omstandigheden zijn reisorganisaties immers verplicht om hulp te bieden. Dat zou ook kunnen betekenen dat reizigers hun vakantie moeten afbreken als de situatie verslechtert. De kosten van repatriëring zijn voor de aanbieders, aldus ACM. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!