Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

ACM: geen misstanden bij doorverkoop kaartjes

08-06-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
57 keer bekeken
  •  
concert930x520
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) staakt haar onderzoek naar de doorverkoop van kaartjes voor concerten. De toezichthouder heeft geen bewijzen gevonden dat de hoge ticketprijzen op sites als Seatwave niet door de beugel kunnen.
Kaartjes 'gewoon gewild'
ACM-bestuursvoorzitter Chris Fonteijn kan zich wel voorstellen dat er publieke verontwaardiging ontstaat als de prijzen voor de kaarten bij doorverkoop vele malen over de kop gaan, zoals eerder dit jaar bij een concert van Adele. Maar volgens hem is er geen sprake van verboden prijsafspraken, de kaartjes zijn gewoon heel erg gewild. ,,,Daar waar veel vraag is naar een product en weinig aanbod, worden de prijzen opgedreven'', aldus Fonteijn.
De gekte om de kaartjes hield eerder dit jaar zelfs het kabinet bezig. Minister Henk Kamp (Economische Zaken) vroeg de ACM in januari om de zaak te onderzoeken. Kassa besteedde in diverse uitzendingen aan deze kwestie.
Geen doorverkoop via Seatwave
De ACM nam Live Nation onder de loep. Dat bedrijf is de eigenaar van concertorganisator Mojo, kaartverkoper Ticketmaster én doorverkoopsite Seatwave. Volgens de toezichthouder zijn de hoge prijzen op die site niet het gevolg van afspraken tussen Ticketmaster en Seatwave. Ook is er geen sprake van exclusieve doorverkoop van concertkaartjes.
Ticketmaster en Seatwave zijn bovendien niet zelf actief als doorverkoper van kaartjes. Seatwave biedt consumenten een platform waarop zij hun kaarten kunnen doorverkopen aan andere consumenten. De consument bepaalt zelf voor welke prijs een kaartje op het platform wordt aangeboden of verkocht.
Maatregelen Ticketmaster
Ticketmaster heeft maatregelen genomen om te voorkomen dat handelaren grote hoeveelheden kaarten kunnen inslaan. Dat er soms via Seatwave al kaarten worden aangeboden voordat de officiële verkoop is begonnen, hangt volgens de ACM samen met speciale voorverkoopacties voor fanclubs.
Koper moet zelf goed opletten
De ACM benadrukt verder dat mensen zelf goed moet opletten bij welke partij, en tegen welke voorwaarden, ze een kaartje kopen. Als het daarbij om doorverkoop gaat moet dat wel duidelijk worden gemeld en moet ook worden aangegeven wat de oorspronkelijke prijs was. ANP / Kassa
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor