Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM gaat strenger handhaven op duurzaamheidsclaims

17-07-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
121 keer bekeken
  •  
Duurzaam milieu wereld 930x520
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger handhaven op bedrijven met onterechte duurzaamheidsclaims. Daarnaast wil de marktwaakhond dat het aantal duurzaamheidskeurmerken wordt verminderd en de overblijvende keurmerken aan strengere regels worden gebonden. De ACM richt deze oproep aan de politiek.
Volgens de autoriteit vinden mensen en bedrijven het steeds belangrijker duurzame keuzes te maken. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat meldde op basis van onderzoek dat zes op de tien Nederlanders interesse hebben in informatie over duurzaamheid. Daarbij spelen keurmerken en logo's een grote rol. Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM, geeft aan dat die beloftes dan wel moeten worden waargemaakt. Het onterecht claimen van duurzaamheid bij een product wordt 'greenwashing' genoemd. Dan doen bedrijven en/of organisaties zich groener voor dan ze daadwerkelijk zijn.

Wildgroei aan keurmerken en logo's

Al in 2016 constateerde de ACM een wildgroei in keurmerken en logo's. Hierdoor verliezen dergelijke keurmerken betekenis voor de consument. Sindsdien is er volgens de autoriteit geen vooruitgang geboekt. Volgens Milieu Centraal zijn er bijna 250 keurmerken en bedrijfslogo's voor duurzaamheid. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!