ACM-economen: vaste boekenprijs remt verkoop
11-06-2014
• leestijd 2 minuten
De vaste boekenprijs is slecht is voor de boekverkopen. Zonder vaste boekenprijs zouden lezers minder moeten betalen voor een boek en zouden er meer titels worden verkocht, stellen drie economen van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) woensdag in een opiniestuk in het NRC Handelsblad.
Verenigd Koninkrijk
Hogere winsten op goedlopende titels zouden dan kunnen worden ingezet om verliezen op slechtlopende titels te dekken. Hierdoor zou een breder boekenaanbod mogelijk worden. De onderzoekers wijzen erop dat de afschaffing van de vaste boekenprijs in het Verenigd Koninkrijk heeft geleid tot een stijging van de consumentenuitgaven aan boeken van 50 procent. Daarnaast verdubbelde het aantal uitgegeven titels in dat land.
Advies
Nederland kent, net als veel andere landen, een wettelijk geregelde vaste boekenprijs die uitgevers verplicht om de consumentenprijs van nieuwe titels vast te stellen. Dat houdt in dat nieuwe boeken bij iedere boekenverkoper even duur zijn. Minister Jet Bussemaker (Onderwijs) beslist naar verwachting nog dit jaar of de vaste boekenprijs wordt gehandhaafd op basis van advies van de Raad voor Cultuur.
Aantrekkelijke titels
De Koninklijke Vereniging van het Boekenvak (KVB) verdedigt in een reactie in de krant het belang van de vaste boekenprijs. De KVB vreest dat het aantal fysieke boekhandels bij afschaffing van de vaste boekenprijs onvermijdelijk zal afnemen. Ook zou het voortbestaan van een gevarieerd aanbod aan boeken hierdoor juist in gevaar kunnen komen. ,,Uitgevers hebben de vaste boekenprijs nodig om op voorhand commercieel misschien minder aantrekkelijke titels te publiceren'', aldus de KVB.
Bestsellers
Ook de stichting CPNB is het volstrekt oneens met de economen. ,,De argumenten zijn van likmevestje'', zegt directeur Eppo van Nispen. ,,Ze hebben naar willekeur uit allerlei onderzoeken geput.'' Volgens Van Nispen blijkt uit onderzoeken dat het voor uitgevers juist veel lastiger is boeken voor een kleinere doelgroep uit te geven als er geen vaste boekenprijs is. ,,We willen een goed en breed cultureel aanbod, en niet alleen maar bestsellers.''
ANP