Consumenten zijn slecht te spreken over verkoop aan de deur, zo blijkt uit consumentenonderzoek dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft laten uitvoeren. Ruim de helft van de consumenten heeft met enige regelmaat een verkoper aan de deur gehad. Van de mensen die ervaring hebben met deurverkoop ervaart 45 procent deze vorm van verkoop als (zeer) negatief.
Vooral energiecontracten worden op deze manier aan de man gebracht, evenals loterijen, telefonie en internet en goede doelen. Consumenten vinden deurverkoop niet nuttig, onprettig en onbetrouwbaar.
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten verkoop aan de deur niet waarderen. Ze hebben het gevoel dat de verkoper hen dwingt iets te kopen dat ze eigenlijk niet nodig hebben, aangezien het contact niet tot stand komt uit initiatief van de consument.
Van de consumenten die wel eens aan de deur gekocht hadden zei 63 procent druk te hebben ervaren van de verkoper om ‘ja’ te zeggen en 20 procent gaf aan zelfs (heel) veel druk te ervaren.
Ook zegt 90 procent van de bevraagde consumenten dat verkoop aan de deur niet in hun belang is. Op de vraag wat men zou willen veranderen aan deurverkoop zegt iets minder dan de helft van de respondenten het een goed idee te vinden als het wordt verboden.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “We gaan deze uitkomsten voorleggen aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat om te kijken of de wetgeving voor colportage aangescherpt moet worden.”
Daarbij zou volgens de ACM de bescherming van de consument bij deze vorm van werving voorop moeten staan, omdat veel consumenten aan de deur ongewenste druk ervaren om een overeenkomst te sluiten.
Ben je ook klaar met aanbellende verkopers? Bestel dan Kassa's Bel-Niet-Aan-sticker!
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!