Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
ACM: Consument begrijpt prijzen en voorwaarden telecommarkt beter
12-07-2021
•
leestijd 1 minuten
•
53 keer bekeken
•
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) meldt dat de informatie over prijzen en voorwaarden van mobiele abonnementen begrijpelijk is geworden. Het aandeel mensen dat de informatie begrijpelijk vindt stijgt de afgelopen jaren. De meeste ondervraagde consumenten zeggen intussen dat ze de informatie van aanbieders snappen, maar bijna de helft zegt het nog altijd lastig te vinden om prijzen te kunnen vergelijken.
Op basis van eigen onderzoek van ACM blijkt dat het percentage mensen dat zegt moeilijk de prijzen te kunnen vergelijken, afneemt ten opzichte van voorgaande jaren. De autoriteit wil al langer dat telecomaanbieders duidelijker zijn over hun prijzen en
abonnementsvoorwaarden.
Overstappen
Consumenten stappen niet vaak over omdat ze bang zijn voor administratieve rompslomp. Ook zou het veel tijd en moeite kosten. De prijs, het pakket en de snelheid van het internet zijn de grootste redenen om over te stappen. Het afgelopen jaar was een hogere internetsnelheid de reden om over te stappen.
Telefoonrekening
Verder komt uit het onderzoek naar voren dat steeds minder mensen totaal verrast waren door een hoge telefoonrekening. Ten opzichte van vorig jaar is deze groep, die toen met 6
procent al klein was, nog verder geslonken naar 3 procent. ANP