Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

ABN AMRO niet in beroep tegen kredietclaim Consumentenbond Claimservice

10-04-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
5152 keer bekeken
  •  
ABN AMRO heeft besloten om te stoppen met gerechtelijke procedures om onder de recente uitspraak van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening uit te komen dat onlangs oordeelde dat de bank teveel rente heeft berekend over haar doorlopende kredieten.
Daarmee komt de miljoenenclaim van Consumentenbond Claimservice een stap dichterbij die met de bank in gesprek gaat om in kaart te brengen hoeveel klanten precies te veel rente hebben betaald. Het gaat naar schatting om circa 80.000 klanten van de bank met een doorlopend krediet. De komende maanden worden deze gesprekken gevoerd. Dat heeft de bank aan Kassa laten weten.

'Pas op de plaats'

Kassa liet eerder zien dat de gerechtelijke procedure van een ABN AMRO-klant, die via deze weg een compensatie hoopte te ontvangen voor de door hem te veel betaalde rente, opmerkelijk genoeg werd betaald door de bank. Door middel van dit proefproces hoopte de bank - volgens financieel deskundigen die Kassa raadpleegde - onder compensatie uit te komen. De bank laat nu echter weten pas op de plaats te willen maken en zal geen initiatief nemen voor de start van deze procedure.
Dat is goed nieuws voor klanten die te veel rente hebben betaald over hun doorlopende krediet bij ABN Amro of een dochteronderneming van de bank. Consumentenbond Claimservice gaat niet alleen het gesprek aan met ABN AMRO, maar heeft inmiddels ook kredietverstrekkers Santander en Hollandsche Disconto Voorschotbank opgeroepen om klanten die teveel rente hebben betaald te compenseren. ‘Als zij dat niet doen, dan willen wij ook met deze banken in gesprek om tot een goede compensatieregeling te komen’, aldus directeur Stef Smit van Consumentenbond Claimservice.
Deze week volgden twee nieuwe uitspraken van de Commissie van Beroep van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID) waaruit blijkt dat ook Santander en Hollandsche Disconto Voorschotbank de fout in zijn gegaan bij de berekening van de rente. Die blijkt net als bij ABN AMRO niet in de pas te lopen met de gedaalde marktrente waardoor consumenten in het ergste geval duizenden euro’s teveel rente hebben betaald. Een klant van ABN Amro werd hierover eveneens in het gelijk gesteld door de Commissie van Beroep. 

Meer kredietverstrekkers in de fout

Uit onderzoek van Kassa en Stichting Geldbelangen die al sinds 2016 aandacht vragen voor wurgkredieten, blijkt dat nog veel meer kredietverstrekkers in de fout zijn gegaan bij de berekening van de rente.
Kassa ontvangt wekelijks mails met klachten over diverse banken. Uit berekeningen blijkt tot nu toe dat ook kredietverstrekkers ING en Quander te veel rente hebben berekend. Consumentenbond Claimservice wil ook proberen voor klanten van andere banken dit geld terug te halen. Consumenten kunnen ook via KIFID hun geld terugkrijgen. Bij de beoordeling van deze klachten zal de Geschillencommissie de lijn volgen zoals uiteengezet door de Commissie van Beroep.
 
Crédit Agricole Consumer Finance reserveerde na diverse Kassa-uitzendingen uiteindelijk meer dan 124 miljoen euro om klanten te compenseren, zonder dat daar bemiddeling van een claimorganisatie aan vooraf ging.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor