ABN AMRO niet in beroep tegen kredietclaim Consumentenbond Claimservice
10-04-2021
•
leestijd 2 minuten
•
5143 keer bekeken
•
ABN AMRO heeft besloten om te stoppen met gerechtelijke procedures om onder de recente uitspraak van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening uit te komen dat onlangs oordeelde dat de bank teveel rente heeft berekend over haar doorlopende kredieten.
Daarmee komt de miljoenenclaim van Consumentenbond Claimservice een stap dichterbij die met de bank in gesprek gaat om in kaart te brengen hoeveel klanten precies te veel rente hebben betaald. Het gaat naar schatting om circa 80.000 klanten van de bank met een doorlopend krediet. De komende maanden worden deze gesprekken gevoerd. Dat heeft de bank aan Kassa laten weten.
'Pas op de plaats'
Kassa liet eerder zien dat de gerechtelijke procedure van een ABN AMRO-klant, die via deze weg een compensatie hoopte te ontvangen voor de door hem te veel betaalde rente, opmerkelijk genoeg werd betaald door de bank. Door middel van dit proefproces hoopte de bank - volgens financieel deskundigen die Kassa raadpleegde - onder compensatie uit te komen. De bank laat nu echter weten pas op de plaats te willen maken en zal geen initiatief nemen voor de start van deze procedure.
Deze week volgden twee nieuwe uitspraken van de Commissie van Beroep van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID) waaruit blijkt dat ook Santander en Hollandsche Disconto Voorschotbank de fout in zijn gegaan bij de berekening van de rente. Die blijkt net als bij ABN AMRO niet in de pas te lopen met de gedaalde marktrente waardoor consumenten in het ergste geval duizenden euro’s teveel rente hebben betaald. Een klant van ABN Amro werd hierover eveneens in het gelijk gesteld door de Commissie van Beroep.
Kassa ontvangt wekelijks mails met klachten over diverse banken. Uit berekeningen blijkt tot nu toe dat ook kredietverstrekkers ING en Quander te veel rente hebben berekend. Consumentenbond Claimservice wil ook proberen voor klanten van andere banken dit geld terug te halen. Consumenten kunnen ook via KIFID hun geld terugkrijgen. Bij de beoordeling van deze klachten zal de Geschillencommissie de lijn volgen zoals uiteengezet door de Commissie van Beroep.
Crédit Agricole Consumer Finance reserveerde na diverse Kassa-uitzendingen uiteindelijk meer dan 124 miljoen euro om klanten te compenseren, zonder dat daar bemiddeling van een claimorganisatie aan vooraf ging.