Kassa heeft al meermaals aandacht besteed aan de kwestie, maar er is nu goed nieuws: ABN AMRO gaat tóch de schade vergoeden van mensen die slachtoffer zijn geworden van bankhelpdeskfraude, ofwel ‘spoofing’. Dat maakt de bank vanavond bekend in het programma ‘Meldpunt’ van omroep MAX.
Sinds enkele jaren worden diverse klanten van banken opgelicht door een gewiekste vorm van bankhelpdeskfraude dat ‘spoofing’ heet. Het is inmiddels dan ook al ruim anderhalf jaar geleden dat Kassa voor het eerst aandacht besteedde aan deze sluwe vorm van oplichting. In korte tijd worden slachtoffers beroofd van duizenden euro’s, zoals ook het geval was bij familie van Der Sluijs, die hun verhaal deden in de uitzending van 18 september.
Tot dan toe werd lang niet elke klant van de bank ABN AMRO gecompenseerd als zij slachtoffer werden van bankhelpdeskfraude. Volgens de bank ging het namelijk om grove nalatigheid, waarna de bank weigerde te vergoeden. Het vergoedingsbeleid was simpelweg onnavolgbaar voor de slachtoffers, waardoor Kassa opnieuw aandacht besteedde aan de zaak in de uitzending van 4 december.
Tekst gaat verder onder het fragment.
Omroep MAX meldt dat ABN AMRO vanavond in het programma ‘Meldpunt’ (NPO 2) bekend gaat maken dat slachtoffers van bankhelpdeskfraude tóch volledig gecompenseerd worden als zij de schade hebben gemeld bij de bank én aangifte hebben gedaan. Gedupeerden zullen ook met terugwerkende kracht worden gecompenseerd.
“Als je je bankpassen uitleent, dan geef je de sleutel tot je rekening weg. Best lang vonden we dat we daar de grens moesten trekken, en de klant dus niet hoefden te compenseren", aldus Hans Reus van ABN AMRO in Meldpunt.
Hij vervolgt daarop: "Maar als je ziet hoe gewiekst de fraudeurs te werk gaan, en dat mensen in een tunnel terechtkomen, waarbij mensen nog steeds geloven de bank aan de telefoon te hebben, dan snap je het. We zijn dus inderdaad tot omkeer gekomen. We gaan deze vorm van fraude compenseren en ook met terugwerkende kracht."
Naast de compensatie, gaat de bank ook extra maatregelen nemen om haar klanten beter te beschermen, zo blijkt uit het bericht van Meldpunt. Zo gaat de bank een functie toevoegen waardoor er een soort extra ‘slot’ op de rekening komt. “Het is een bepaald soort extra slot op de rekening, dat klanten zelf kunnen instellen. Iets in de geest van een tijdsslot”, aldus Reus.
Bron: Meldpunt/ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!