ABN AMRO gaat in gesprek met Consumentenbond over miljoenenclaim
20-03-2021
•
leestijd 5 minuten
•
4424 keer bekeken
•
ABN AMRO gaat praten met de Consumentenbond over een mogelijke miljoenenclaim tegen de bank vanwege 'woekerrentes' op kredieten. Dat heeft het financiële concern besloten nadat het onlangs een nederlaag bij klachteninstituut Kifid leed. ABN AMRO is het echter nog steeds niet eens met die uitspraak en stapt bovendien naar de rechter.
De Commissie van Beroep (CvB) van Kifid oordeelde onlangs dat ABN AMRO te veel in rekening gebrachte rente aan een consument met een flexibel krediet moet terugbetalen. Klanten mogen volgens de uitspraak verwachten dat ze minder rente hoeven te betalen als de rentes op de financiële markten omlaaggaan, tenzij de bank vooraf iets anders heeft vermeld.
Uit berekeningen van Stichting Geldbelangen die de ABN AMRO-klant vertegenwoordigde bij Kifid, blijkt dit niet het geval te zijn. Hierdoor heeft deze klant volgens haar berekening circa 5200 euro te veel aan rente betaald.
Jarenlang al aandacht voor wurgkredieten
De betreffende ABN AMRO- klant werd via de redactie van Kassa naar Stichting Geldbelangen doorverwezen. Kassa en Geldbelangen trekken al sinds 2016 samen op om de problemen met de wurgkredieten aan de kaak te stellen. Deze uitzendingen resulteerden uiteindelijk in een compensatieregeling voor 70.000 klanten van Crédit Agricole. Daarvoor reserveerde de van oorsprong Franse kredietverstrekker 123 miljoen euro.
Inmiddels heeft Consumentenbond Claimservice het stokje overgenomen van Stichting Geldbelangen nu blijkt dat steeds meer kredietverstrekkers in de fout zijn gegaan.
Door Kifid-oordeel kan schade bij ABN AMRO flink oplopen
Het oordeel van Kifid over ABN AMRO sterkte directeur Stef Smit van Consumentenbond Claimservice in zijn voornemen om namens andere klanten met een soortgelijke lening een miljoenenclaim in te dienen. In dat geval kan de schade voor ABN AMRO flink oplopen, omdat er naar schatting tienduizenden van dit soort leningen zijn verstrekt.
ABN AMRO vergoedt alleen klant in Kifid-zaak
Zover is het nog niet. ABN Amro wil momenteel alleen de betreffende klant uit de Kifid-zaak vergoeden. Daarnaast zal de bank zijn bezwaren over het Kifid-oordeel voorleggen aan een civiele rechter. Volgens ABN Amro moet er bij het bepalen van de rente op een doorlopend krediet namelijk naar meer zaken gekeken worden dan alleen de marktrente.
Onderzoek van Kassa: klacht mag niet opnieuw ingediend worden
Uit onderzoek van Kassa bleek eerder al dat het hierbij gaat om civiele procedure tegen een klant die niet bij Kifid terecht kan, omdat hij zijn klacht daar eerder heeft ingetrokken. Volgens het reglement mag je dan niet opnieuw een klacht indienen. Opmerkelijk genoeg wordt de procedure van de tegenpartij betaald door de bank. Advocaat financieel recht Harm Jan Tulp (Yspeert advocaten) zei daarover tegen Kassa: "Een gratis lunch bestaat niet en het is de vraag wat de bank voor dit cadeautje terug wil hebben. Als er geen openheid over de voorwaarden wordt gegeven, wekt dat de schijn dat deze klant voor het karretje van de bank wordt gespannen."
'Positieve eerste stap'
Sander van Osch, verantwoordelijk voor de consumentenkredieten bij ABN AMRO, zegt dat het de intentie is om het gesprek constructief aan te gaan en tot een oplossing te komen. De rechtsgang die tegelijkertijd plaatsvindt, doet daar volgens hem niks aan af. Van Osch benadrukt dat ABN AMRO zijn verantwoordelijkheid zal pakken als uit de gesprekken duidelijk wordt dat er dingen niet goed zijn gegaan.
Smit spreekt van een "positieve eerste stap". Hij heeft binnenkort een eerste gesprek met de bank.
Vervolgstappen Kifid
Binnen een paar weken volgt volgens het Kifid de CvB-uitspraak over kredietverstrekkers Santander en Vesting Finance. Het gaat hierbij om twee vergelijkbare zaken. Kifid heeft nog een tiental soortgelijke klachten tegen ABN Amro in behandeling.
ABN AMRO ook onder vuur door Shureluck
ABN AMRO ligt ondertussen ook onder vuur door de organisatie Shureluck die ondernemers bijstaat. Bij deze organisatie zijn inmiddels honderden ondernemers aangesloten die torenhoge rentes hebben betaald over hun ondernemerskrediet. Ook hier liet de bank de rente niet mee dalen met de marktrente die vanaf 2008 fors omlaag ging. Ondernemers betaalden hierdoor in het ergste geval tot 80.000 euro te veel rente afhankelijk van de looptijd en hoogte van de lening. Shureluck gaat een gerechtelijke procedure starten om dat geld terug te krijgen.
Heb je ook teveel rente betaald voor een ABN Amro-krediet?
Uit onderzoek van Kassa blijkt dat ook klanten van Crédivance teveel rente hebben betaald over hun doorlopende krediet. Omdat Crédivance onderdeel uitmaakt van Alfam Consumer Credit, een dochteronderneming van ABN Amro, zouden ook klanten van deze kredietverstrekker gecompenseerd moeten worden. En dat geldt mogelijk ook voor klanten van andere kredietverstrekkers die onder de ABN Amro -groep vallen. Bijvoorbeeld: Alpha Credit Nederland, Defam en GreenLoans, allen eigendom van ABN Amro. Ook kredietverstrekker MoneYou en ICS Cards, de grootste uitgever van creditcards zoals VISA en Mastercard, zijn een honderd procent dochteronderneming van ABN Amro.
Heb je daar een krediet lopen, dan komt je dus misschien in aanmerking voor compensatie. Dat geldt ook voor mensen die structureel rood staan op hun betaalrekening, zoals wij al eerder lieten zien in een uitzending van Kassa.
Oproep
Zit jij ook al jarenlang vast aan een doorlopend krediet, een creditcardschuld of kom je niet af van de roodstand op je betaalrekening. Laat het ons dan weten, we komen graag met je in contact en blijven graag op de hoogte van het verloop van het proces als je probeert je geld terug te krijgen! Mail naar Kassa@bnnvara.nl.
Heb je een ondernemerskrediet en denk je dat je teveel rente heeft betaald dan kun je je aansluiten bij de organisatie Shureluck die een collectieve claim wil starten om dat geld terug te krijgen.
Let op: Alleen klanten van Crédit Agricole Consumer Finance kunnen niet terecht bij Consumentenbond Claimservice. Hieronder vallen de volgende labels: Interbank, Ribank, De Nederlandse Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank. Voor deze banken is namelijk al een compensatieregeling tot stand gekomen na diverse uitzendingen van Kassa. Klanten kunnen een verzoek tot compensatie doen via de website mijnrentevergoeding.nl die Crédit Agricole Consumer Finance hiervoor zelf in het leven heeft geroepen.
Reacties
Kassa besteedt zaterdagavond uitgebreid aandacht aan de claim tegen ABN AMRO. Je ziet het om 19:05 bij BNNVARA op NPO 1.