Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Aanzienlijk meer klachten over pakketbezorgers in 2020

23-02-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
674 keer bekeken
  •  
930x520_postnlpakket
Het afgelopen jaar is het aantal klachten over pakketbezorgers behoorlijk toegenomen. Dat komt naar voren uit een onderzoek van de Consumentenbond. In 2020 werd er vanwege corona en de lockdowns wel veel meer online besteld.
De Consumentenbond ontving 13.000 klachten over de bezorging. Dat is een stijging van 44 procent, want een jaar eerder waren er 4000 klachten binnengekomen. De meeste klachten gingen over niet bezorgde pakketten (24 procent) en klachten over onterechte 'niet thuis-meldingen' (21 procent).

PostNL en DHL

Het meest werd er geklaagd over PostNL (8833 meldingen) en DHL (2876 meldingen). Uit het onderzoek naar komt naar voren dat er een opvallende toename is in het aantal klachten over de kleinere bezorgdiensten. Er kwamen over DPD 1339 klachten binnen. Dat is een toename van 84 procent vergeleken met 2019. Er werd ook aanzienlijk meer geklaagd over GLS (80 procent) en UPS (62 procent).

Klantenservice krijgt onvoldoende

Het onderzoek is ingevuld door 12.000 panelleden. De Consumentenbond vroeg hun ook naar de ervaringen met pakketbezorging en klantenservice. Het merendeel van het panel zegt begrip te hebben voor een latere bezorging als gevolg van de drukte, de lockdown of het slechte weer. De klantenservice krijgt echter een 5 van het panel.

Slechte bereikbaarheid

Volgens de Consumentenbond danken de pakketdiensten de slechte beoordeling aan de slechte bereikbaarheid en de onwil om klachten op te lossen. "Bedrijven lijken een actief ontmoedigingsbeleid te voeren door telefoonnummers ver weg te stoppen op hun website en consumenten eindeloos aan het lijntje te houden met chatbots, ellenlange keuzemenu’s en extreem lange wachttijden. Dat moet echt eens afgelopen zijn, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. De bond gaat met de postbedrijven in gesprek om te zorgen dat de klachtafhandeling beter gaat. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor