Nederlandse supermarkten strooiden meer dan ooit met aanbiedingen voor vlees. Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier telde in 2021 een recordaantal van 17.833 vleesreclames in de folders van de supermarkten.
Ook voor vleesvervangers werd vorig jaar met dan ooit reclame gemaakt, namelijk 5380 keer. "Maar daar schieten de dieren niets mee op", constateert Wakker Dier. "Vleesvervangers worden niet ingezet om vleesaanbiedingen te vervangen. Ze komen bovenop de vleesaanbiedingen."
Wakker Dier houdt al jaren het aantal vleesaanbiedingen van supermarkten bij in de speciale 'foldermonitor '.
Het aantal reclames met goedkoper vlees steeg in 2021 met bijna 1300 aanbiedingen. Alleen bij Albert Heijn en Dirk daalde het aantal vleesaanbiedingen, constateert Wakker Dier. Albert Heijn stunt ook het vaakst met vleesvervangers, telden de dierenvrienden. "Van de bijna 1700 extra aanbiedingen voor vleesvervangers kwam 43 procent van de marktleider."
Doordat het aantal aanbiedingen met vleesvervangers wel harder steeg dan het aantal aanbiedingen met vlees, nam het aandeel vleesvervangers aan het reclamefront wel toe. Maar hoewel de aandacht voor vleesvervangers overal groeit, zijn er dus nog steeds ruim drie keer meer vleesproducten als aanbieding in de folders te vinden.
Zo geven de supers in de ogen van Wakker Dier het verkeerde signaal af aan hun klanten "want het is juist in ieders belang om minder vlees te eten." ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!