Dit jaar zijn er tot nu toe al bijna vier keer zoveel meldingen van WhatsApp-fraude binnengekomen bij de Fraudehelpdesk als in heel 2019. Het gaat om 9605 gerapporteerde gevallen.
Bij Whatsapp-fraude krijgen slachtoffers een appje van een 'bekende'. In werkelijkheid gaat het om een online crimineel die de identiteit van iemand anders aanneemt. Op die manier troggelen criminelen geld af bij slachtoffers.
Voor miljoenen buitgemaakt
Vaak melden ze in het bericht dat ze een bekende zijn met een nieuw telefoonnummer en dat ze acuut geld nodig hebben. Tot en met 1 oktober zijn al 1154 mensen het slachtoffer geworden van deze truc. In totaal zijn ze voor 3,3 miljoen euro opgelicht.
Volgens een woordvoerder van de Fraudehelpdesk is waarschuwen het belangrijkste preventiemiddel tegen deze oplichting. Doordat er geen sprake is van bijvoorbeeld hacken, kan er technisch niets worden gedaan ter preventie. Mensen moeten volgens de Fraudehelpdesk constant alert blijven bij dergelijke verzoeken.
'Spoofing' rukt ook op
Een andere vorm van oplichting die oprukt is 'spoofing'. Hierbij worden mensen zogenaamd benaderd door een bankmedewerker. Die belt slachtoffers op met de dringende boodschap om geld op een andere rekening te zetten. In Nederland zijn vooral klanten van ING hier slachtoffer van, liet Kassa zien. Kassa / ANP