Het aantal meldingen bij de Fraudehelpdesk is in de afgelopen twee jaar verdubbeld. De eerste negen maanden van 2020 werden er 88.500 meldingen van (pogingen tot) fraude gedaan en werd er voor 33 miljoen euro aan schade gemeld, maakt de helpdesk bekend.
Een woordvoerster van de Fraudehelpdesk geeft als tip om nooit geld over te maken op basis van een enkel bericht. In plaats daarvan wordt het je aangeraden om te controleren of een bericht echt van de afzender komt. "Zorg voor persoonlijk contact of bel (via het telefoonnummer dat u zélf opzoekt) met de instantie of de persoon die u benaderd heeft. En laat u nooit onder druk zetten om geld te betalen." Lees in het onderstaande artikel onze tips over wat je moet doen wanneer je gebeld wordt door een bankmedewerker.
Uit onderzoek onder 1.111 respondenten blijkt dat ruim een kwart van de Nederlanders (26 procent) in de afgelopen drie jaar slachtoffer geworden van fraude. Twee jaar geleden lag het percentage nog op 24 procent. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!