Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Aantal internetshoppers neemt flink toe

27-10-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3616529.jpg
Het aantal consumenten dat winkelt op internet heeft dit jaar een sprong gemaakt. Uit een peiling van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dit voorjaar blijkt dat 8,8 miljoen mensen aangaven wel eens een aankoop op internet te hebben gedaan. In de twee voorgaande jaren ging het om ongeveer 7,5 miljoen personen. Dat heeft het CBS dinsdag bekendgemaakt.
Ook het aantal frequente internetshoppers nam toe, van 5,4 miljoen in 2008 naar 6 miljoen dit jaar. Het gaat daarbij om mensen die in de drie maanden voor de peiling een aankoop hebben gedaan. Bijna een kwart van deze groep gaf aan in deze periode meer dan vijf aankopen via internet te hebben gedaan.
,,Het internetshoppen is steeds meer ingeburgerd geraakt'', zegt CBS-econoom Michiel Vergeer. ,,Je hoort van familie of vrienden dat zij dingen op internet kopen. Nu zijn steeds meer mensen de drempel overgegaan.''
De grootste groep van de online shoppers, ruim 40 procent, gaf in drie maanden tijd een totaalbedrag van tussen de 100 en 500 euro uit. De meest genoemde internetaankoop is een verblijfsaccommodatie voor een vakantie. Ook kaartjes voor evenementen, boeken, tijdschriften, kleding en sportartikelen zijn populair bij de e-shoppers.
Het CBS tekent wel aan dat de totale uitgaven op internet nog relatief laag zijn. Jaarlijks gaat het om zo'n 4 miljard euro. In de detailhandel geeft de consument zo'n 90 miljard euro uit. Alle uitgaven van de consumenten, dus ook aan hypotheken, huren en de horeca, kwamen vorig jaar uit op 272 miljard euro. Vergeer: ,,Je ziet dat het belang van internet toeneemt. De uitgaven groeien nog steeds, terwijl in de detailhandel de eerste acht maanden van dit jaar minder is besteed.''
Consumenten vinden het vooral heel belangrijk dat het winkelen op internet gemakkelijk is. Ook kunnen zij aan producten komen die in hun regio niet beschikbaar zijn. Verder noemen zij lagere prijzen en een grotere keus als voordelen.
De opkomst van internetwinkelen valt samen met het enorme bezit van computers en een internetaansluiting. Ruim 90 procent van de ondervraagden beschikte over een pc en internettoegang. Mobiel internet neemt ook toe. Dit voorjaar zei 30 procent wel eens gebruik te hebben gemaakt van mobiel internet, via de laptop of via een geavanceerde telefoon. Twee jaar geleden was dat 20 procent.
 ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor