Aantal boetes voor bellen in het verkeer ruim de helft gestegen
11-02-2020
• leestijd 1 minuten
Het aantal boetes voor bellend of append autorijden of fietsen is sinds 2019 met ruim vijftig procent gestegen. Voor te hard rijden zijn er juist minder boetes uitgedeeld, blijkt uit cijfers van politie en justitie.
Bellen of appen op de fiets is pas sinds zomer 2019 verboden, maar toch fietsers zijn in een korte periode al goed voor ruim een zesde van de boetes voor dit vergrijp. Van de 121.000 boetes voor handheld bellen gingen er namelijk 21.327 naar fietsers. Hiermee komt de helft van de stijging voor hun rekening.
Minder hardrijders betrapt
Terwijl het aantal boetes voor bellen en appen in het verkeer zijn gestegen, zijn er juist fors minder hardrijders betrapt. In 2018 werden zij nog ruim 7,7 miljoen keer beboet. Een jaar later was dat nog maar 6,8 miljoen keer. Dat komt mede door de drukte op de weg, denken het ministerie van Justitie en Veiligheid, politie, justitie en incasso-instantie CJIB, maar misschien ook door flitspaalverklikkers. Verder waren een aantal flitspalen en trajectcontroles wegens werkzaamheden een periode uitgeschakeld.
Daling verkeersboetes
Wel daalde het totaal aantal verkeersboetes. Dit daalde van bijna 9,2 naar 8,3 miljoen. Overtreders zijn vooral minder vaak gesnapt door flitspalen en andere technische middelen. Wel zette de politie flink vaker weggebruikers aan de kant. De politie maakt ook meer werk van de strijd tegen snelheidsovertreders, doorrijders bij rood licht en bellers in het verkeer. ANP