Aantal abonnees van Spotify loopt weer op
29-07-2020
• leestijd 2 minuten
Streamingdienst Spotify haalde in het tweede kwartaal van 2020 meer abonnees binnen. In april en mei had het bedrijf nog te maken met zwakke groeicijfers en een toename van opzeggers. Nu is er in juni sprake van een inhaalrace.
Het aantal maandelijks actieve gebruikers van het Zweedse streamingplatform steeg in de drie maanden tot en met juni met 29 procent ten opzichte van 2019. Er luisterden in totaal 299 miljoen mensen naar muziek of podcasts via Spotify, blijkt uit de kwartaalcijfers. Ook steeg het aantal betalende abonnees met 27 procent tot 138 miljoen. De abonnees zijn goed voor het overgrote deel van de opbrengsten van het bedrijf. Ondertussen krompen de inkomsten uit advertenties wel met een vijfde. Veel bedrijven investeren minder in marketing tijdens de coronacrisis. Al met al boekte Spotify een omzet van bijna 1,9 miljard euro. Dat is een stijging van 13 procent vergeleken met 2019.
Dankzij hoge beurswaarde lijdt Spotify ook hoger verlies
Gedurende de maanden van de wereldwijde uitbraak van het coronavirus hadden beleggers hoge verwachtingen van internetbedrijven, waaronder Spotify. Dat is terug te zien in de sterke stijging van het aandeel sinds april. Daarbij gaf een nieuwe deal met muzieklabel Universal Music het aandeel onlangs een nieuwe zet omhoog. Een aandeel bij Spotify is nu ruim driekwart meer waard dan aan het begin van dit jaar. Die hogere beurswaarde zadelt Spotify op met een hoger verlies dan verwacht. Veel werknemers ontvangen namelijk een deel van hun beloning in aandelen. Daarover moet Spotify met name in Zweden hoge loonbelasting en andere heffingen betalen. Het operationele verlies liep daardoor op tot 167 miljoen euro, tegenover een min van 3 miljoen euro een jaar eerder. ANP