De maatregel die vanaf 1 september verbiedt om op de verpakking van een homeopathisch geneesmiddel te vermelden tegen welke kwaal het product gebruikt kan worden, wordt door de 59% van de Nederlandse consumenten negatief ontvangen. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Metrixlab dat is uitgevoerd in opdracht van A. Vogel.
'Neutrale' verpakking
Minister Schippers weigerde onlangs nogmaals om de maatregel aan te passen die stelt dat er alleen op een verpakking vermeld mag worden waar een geneesmiddel voor dient, wanneer wetenschappelijk is bewezen dat het geneesmiddel werkt. Hierdoor is vanaf heden iedere indicatie van verpakkingen, bijsluiters, advertenties of internetsites van homeopathische producten verdwenen.
Onduidelijk
In het onderzoek zijn zowel de oude verpakkingen als de nieuwe verpakkingen zonder claim beoordeeld. 79% van de consumenten vindt de nieuwe verpakking zonder claim onduidelijk, omdat ze moeten raden waarvoor het is. Om het juiste middel te kiezen vindt 80% van de consumenten aanduidingen op de verpakking, zoals ‘bij onvoldoende weerstand, griep of verkoudheid’ of ‘bij slapeloosheid’ en ‘bij kneuzingen en spierpijn’ cruciaal. Uit het onderzoek van Metrixlab blijkt dat zelfs een flink deel van de consumenten die een negatieve houding heeft over homeopathische geneesmiddelen de maatregel negatief beoordeelt. De meerderheid van alle consumenten hoopt daarom dat de maatregel door het volgende kabinet teruggedraaid zal worden.
Eigen ervaring belangrijkste
Uit het onderzoek van Metrixlab blijkt verder dat consumenten de eigen ervaring met de werking van een homeopathisch middel belangrijker vinden dan wetenschappelijk bewijs. Voor ruim de helft is de ervaring van anderen zelfs belangrijker dan wetenschappelijk bewijs.
Wat vindt u beter
: wel of geen aanduiding op de verpakking over de werking van het homeopathische product? Geef onderaan de pagina uw mening.