Aankopen in apps: zo voorkom je onbedoelde uitgaven
10-07-2020
•
leestijd 4 minuten
•
8373 keer bekeken
•
Wie weleens een gratis spelletjes-app heeft gedownload, is wellicht bekend met zogeheten in-app aankopen. Kassa legt uit wat deze precies zijn en hoe je ze kunt uitschakelen.
Iedereen heeft ze: apps op de smartphone. De één heeft er tien, de ander heeft er vijftig. Er zijn ontelbaar veel gratis apps beschikbaar. In veel van deze apps heb je de mogelijkheid om in-app aankopen te doen. Je kunt dan geld betalen om bijvoorbeeld advertenties te verwijderen of premiumfuncties te krijgen. Maar als je je betaalgegevens hebt gekoppeld aan je Apple of Google-account en je kind speelt een spelletje op je telefoon, dan kan het weleens verkeerd gaan.
De laatste jaren zijn in-app abonnementen erg in trek. Denk bijvoorbeeld aan een abonnementsvorm van Spotify, Netflix of Tinder waardoor bepaalde functies te gebruiken zijn op je telefoon. We noemden het al eerder: je kunt geld betalen om advertenties te verwijderen of premiumfuncties te krijgen. Maar in-app aankopen kun je voor veel meer gebruiken, vooral in game-apps. Je kunt ze onderverdelen in de volgende categorieën:
Bonussen/extra’s om verder te komen in een spel
Zoals meer energie, extra levens, nieuwe wapens
Meer levels of afleveringen
Soms moet je betalen om meer levels te kunnen spelen of meer afleveringen te kunnen zien
Outfits en andere voorwerpen om het uiterlijk te veranderen
Met sommige voorwerpen kun je het personage veranderen, bijvoorbeeld door middel vaneen outfit of ander kapsel.
De hoeveelheid tijd die we spenderen aan apps stijgt wereldwijd, blijkt uit onderzoek van het dataplatform App Annie. Van 2016 tot 2018 steeg het appgebruik met 50 procent. Dat komt neer op een gemiddelde van 3 uur per dag.
Risico’s van in-app aankopen
Bij in-app aankopen gaat het vaak om kleine bedragen. Je bent dus gelukkig niet in één keer duizend euro kwijt. Maar het gevaar zit ‘m juist in die kleine bedragen; het loopt namelijk al snel op als je elke dag een extra level koopt van een euro. En app-ontwikkelaars houden hier rekening mee met het maken van een app. Als je eenmaal lekker in het spel zit, kun je op een gegeven moment niet meer verder. Je moet dan óf geld ertegenaan gooien óf je moet wachten, waardoor je niet snel verder kunt doorgroeien in het spel.
Een ander risico kan zijn dat je je kind op je telefoon een spelletje laat spelen, die vervolgens ongemerkt in-app aankopen doet. Hierboven las je al dat dat duizenden euro’s kan gaan kosten. Dit kan alleen als je je betaalgegevens, zoals een creditcard, hebt gekoppeld aan je Apple of Google-account. Gelukkig kun je nu tegenwoordig ook in-app aankopen uitschakelen.
In 2013 maakte Apple bekend dat ze gemaakte in-app aankopen door kinderen zouden gaan terugbetalen. Dit deden ze nadat er een rechtszaak werd aangespannen door een aantal ouders.
Zo schakel je in-app aankopen uit
Wil je niet het risico lopen onbedoeld duizenden euro’s te spenderen aan een spelletje? Dan kun je in-app aankopen uitzetten. Hieronder lees je hoe dat werkt op de smartphones van Android, iOS en Windows.
iOS
Zo schakel je in-app aankopen uit op een iPhone:
Ga naar Instellingen -> Schermtijd -> Materiaal en Privacy -> iTunes Store en App Store -> schakel -> schakel aankopen uit bij ‘in-app aankopen’
Heb je iOS 11 of eerder? Dan gaat het als volgt:
Instellingen -> Algemeen -> Beperkingen -> Schakel beperkingen in -> Code invoeren -> schakel ‘Kopen vanuit apps’ uit
Je kunt er ook voor kiezen om de apps te beveiligen met het wachtwoord van je Apple-account. Je krijgt dan twee opties: wachtwoord is altijd vereist of eens per 15 minuten. Kies je voor ‘vereis na 15 minuten’? Let er dan wel op dat als er een in-app aankoop is gedaan, dit gedurende 15 minuten onbeperkt kan. Een wachtwoord is dus binnen die 15 minuten niet nodig.
Android
Zo schakel je in-app aankopen uit op een Samsung:
Ga naar Play Store -> menuknop links boven -> Instellingen -> Verificatie vereisen voor aankopen -> Voor alle aankopen via Google Play op dit apparaat
Bij iedere aankoop moet er een wachtwoord ingevoerd worden.
Windows
Als je je Microsoft-account gebruikt op je Windows-telefoon, dan is het wachtwoord daarvan ook de beveiliging. Je moet dit wel goed instellen. Dat doe je als volgt:
Ga naar Windows Store -> menuknop links boven -> Instellingen -> Aanmelden om aan te kopen -> schakelaar uitzetten
Heb jij of je kind per ongeluk een aankoop gedaan? Dan kun je het binnen een bepaalde tijd annuleren. Bij Apple kun je een aankoop ongedaan maken en je geld terugvragen via deze pagina. Je kunt dit doen binnen 14 dagen zonder opgave van redenen. Is het niet binnen 14 dagen? Dan heb je nog 76 dagen om een aankoop te retourneren mét een reden. Het is dan aan Apple of ze hierin mee willen gaan.
Voor Android geldt dat je twee uur de tijd hebt om geld terug te vragen bij het kopen van een app. Na die 2 uur moet je contact opnemen met de app-ontwikkelaar. Er is geen annuleringsperiode voor in-app aankopen. Je moet dan rechtstreeks contact opnemen met de ontwikkelaar of met Google.
Voor de Windows Store geldt dat aankopen definitief zijn en dat je je geld niet terugkrijgt. Je kunt natuurlijk contact opnemen met een medewerker van Microsoft. Ga daarvoor naar de Microsoft supportpagina.