Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

A-merken verliezen terrein op huismerken

09-09-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
supermarket_24.jpg
A-merken in de voedingsindustrie leveren steeds minder winst op doordat de kosten harder stijgen dan de omzet. Voor huismerken van supermarkten geldt het omgekeerde. Dat blijkt uit onderzoek van EFMI Business School en PwC waarvan de resultaten vrijdag zijn gepubliceerd.
Prijzenslag en stijgende grondstofprijzen
De sector kampte de laatste jaren met onder meer de prijzenslag in de supermarkten, stijgende grondstofprijzen en de economische crisis. De winstmarges van Nederlandse producenten van A-merken zijn daardoor tussen 2002 en 2009 met ruim een kwart gedaald. Producenten van huismerken zagen hun marges juist met een derde stijgen. Op A-merken wordt nog wel meer winst gemaakt, maar het verschil wordt steeds kleiner.
'Gestegen kosten doorberekenen aan de klant'
Volgens de onderzoekers zullen de producenten hun gestegen kosten moeten gaan doorberekenen aan de klant. ,,De consument is de afgelopen jaren gewend geraakt aan scherpe prijzen voor voedingsmiddelen. De harde realiteit is echter dat de we meer moeten gaan betalen voor ons mandje kwaliteitsboodschappen'', stelt Hans Bod van PwC.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!